Noteworthy on Artist in collection of G VIII
posted 15/09/2024
BEATRIZ MORALES
“Roots and Resonance” tot 15 november 2024 in Kunstverein Dresden (DU).
Het werk van de in Berlijn gevestigde Mexicaanse kunstenaar richt zich op de textielambacht van Mexicaanse handwerktradities en de culturele waarde van de veelzijdige agaveplant, die bijvoorbeeld als bouwmateriaal gebruikt wordt



posted 13/09/2024
CONNY MAIER
“Drowning’, van 13 september tot 2 november 2024 bij Société Berlin (DU). Met dank aan Marc Timmermans, onze fotoreporter ter plaatse.
Het is Conny Maiers tweede solotentoonstelling in haar galerie. Water en vloeistoffen zijn centrale thema's in haar werken, die opduiken in scènes waarin ze uit menselijke lichamen gutsen, uit urnen morsen of als achtergrond dienen voor raadselachtige badscènes.
Maiers nieuwste schilderijen nemen een nog meer uitgesproken aquatische wending, waarbij het begrip verdrinking - dat associaties oproept met het onderbewuste, verlies van controle en de ontbinding van het zelf - wordt gebruikt als een onderdompeling in de diepe, oeraspecten van de psyche.
In zijn tekst Water en dromen beschrijft Gaston Bachelard verschillende symbolische kenmerken van water: heldere helderheid, zuiverheid, mijmering. Maar naast de levengevende, voedende en cyclische kwaliteiten, identificeert hij ook de dynamische kracht van wat hij “gewelddadig water” noemt - “de flux en reflux van een woede die rommelt en galmt”.
Maiers recente werken bruisen van een elektrische intensiteit. Het werk Veneninsuffizienz, dat ruwweg vertaald kan worden als “adergebrek”, toont een reusachtige naakte figuur te midden van een landschap van feloranje bomen en paarse en rode plassen die zijn arm agressief in een blauwe urn steekt alsof hij op zoek is naar een levenstransfusie.
In schilderijen als Nudisten im Wald of Nudist mit Blumen schuilen figuren in landschappen die getint lijken met een overweldigende rode gloed. Die grosse Wäsche/The grooming toont twee fel oranje figuren die een persoon die onder hen hurkt, natspuiten met waterstralen die krachtig uit hun monden spuiten, een raadselachtige scène die zowel op een ontgroeningsritueel als op een eigenaardige extatische doop lijkt.

posted 19/8/2024
LEIKO IKEMURA
“Cosmic Mom’, van 30 augustus tot 12 oktober bij Galerie Peter Kilchmann, Zürich.
Het is de derde solotentoonstelling bij de gallerij met nieuw werk van Leiko Ikemura (geboren in Tsu, Mie Prefecture, Japan; woont en werkt in Berlijn).
De tentoonstelling omvat een verscheidenheid aan media zoals schilderen, beeldhouwen, tekenen en film en toont een opmerkelijke nieuwe richting binnen Leiko's decennialange ontwikkelde serie 'Girls'.
In 1980 maakte Leiko haar artistieke debuut in Zürich en sindsdien heeft ze brede internationale erkenning gekregen. Ze heeft een unieke artistieke positie verworven door zich bezig te houden met de natuur, mensen, dieren en planten.
Het existentiële en holistische staan centraal in haar werk en ze blijft openstaan voor deze tijdloze thema's en voor sociaal-politieke aspecten. De tentoonstelling, getiteld Cosmic Mom, presenteert Leiko's meest recente werk. De werken zijn in situ geïnstalleerd en roepen een wisselwerking op tussen architectuur en kunstwerk.
posted 12/8/2024
ROMEO MIVEKANNIN
“When we see us”, deze tentoonstelling komt in 2025 naar Bozar te Brussel; van 7 februari tot 17 augustus 2025, Ravenstein Circuit.
Voor zij die Basel in juni gemist hebben; deze prachtige groepstentoonstelling met klinkende namen uit 100 jaar panfafrikaanse schilderkunst kan je binnenkort in Brussel gaan bekijken en hopenlijk hangt er ook het werk van Romeo Mivekannin.
MONIRA AL QADIRI
Al Qadiri staat op de radar voor Groeninghe VIII en werd ook voorgesteld en besproken door het kunstvenster “ Ecologie & Klimaatverandering”.
Bozar presenteert dit najaar haar eerste solotentoonstelling in België, getiteld “The Archaeology of Beasts”. De tentoonstelling loopt van 14 november tot 9 maart 2025 in het Antichambres Circuit, een bijzaaltje van Bozar.
Met nieuwe digitale creaties die voor deze gelegenheid in opdracht zijn gemaakt, neemt Al Qadiri een nieuwe visuele wending, geïnspireerd door de goden en farao's van het oude Egypte. Al Qadiri verweeft oude mythen met recente feiten over klimaatverandering en haar werken schommelen tussen humor en schoonheid, vaak met onderliggend geweld. Voor deze tentoonstelling vraagt ze ons na te denken over wie als mens en wie als beest kan worden beschouwd.
posted 30/7/2024
BEATRIZ MORALES
In de augustus 2024 uitgave van het ART Kunstmagazin.
In deze uitgave staat een mooi artikel over haar werk en werkwijze in haar studio in Mexico. De reporter bezocht haar eerder dit jaar in haar studio in Hidalgo en bracht magische foto's mee, die in het artikel worden aangevuld met een inzichtelijke, diepgaande tekst van Raphael Dillhof.








posted 18/7/2024
ROMEO MIVEKANNIN
“Human in Motion”, nog tot 03.08.2024 in Galerie Barbara Thumm in Berlijn.
Roméo Mivekannin, geboren in Bouaké, Ivoorkust, is een multidisciplinair kunstenaar die de grenzen tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en installatie laat vervagen. Zijn diverse achtergrond omvat een opleiding tot meubelmaker, een studie kunstgeschiedenis en architectuur en het schrijven van een roman.
Geïnformeerd door zijn academische kennis en de ervaring van zijn familie met kolonisatie (hij is een afstammeling van Behanzin, de laatste koning van Dahomey, het huidige Benin), (her)creëert hij composities die de Europese iconografie uitdagen, waarbij hij klassieke schilderijen en foto's neemt en de gezichten van de onderwerpen vervangt door zelfportretten. Mivekannin verwerkt archiefmateriaal om de koloniale blik bloot te leggen en baseert zijn werk op het "geheugen van de geschiedenis", letterlijk en figuurlijk. Zijn doeken dragen verschillende lagen van inhoud buiten het visuele, omdat hij oude lakens, keukenlappen en theedoeken gebruikt en ze in elixerbaden dompelt volgens voodoo praktijken, een spiritueel geloof dat geworteld is in het Koninkrijk Dahomey.
posted 17/7/2024
LEIKO IKEMURA
Lisson Gallery kondigt de vertegenwoordiging van Leiko Ikemura aan op al haar locaties wereldwijd.
De internationaal actieve kunstenaar, gevestigd in Berlijn, werkt met heldere, buitenaardse en vaak monumentale olieverfschilderijen, introspectieve tekeningen en aquarellen, geglazuurde terracotta sculpturen, glas en keramiek.
Ikemura presenteert een solotentoonstelling voor Lisson Gallery's stand op Frieze London in oktober en heeft binnenkort solotentoonstellingen in de Kunsthalle Emden(2024), Museum of Contemporary Art Tokyo (2024) en het Bündner Kunstmuseum, Chur, Zwitserland(2025). Haar eerste tentoonstelling bij Lisson Gallery zal in het voorjaar van 2025 in New York plaatsvinden.
posted 13/6/2024
ROMEO MIVEKANNIN
In groepstentoonstelling “When we see us”, nog tot 27.10.2024 Kunstmuseum Basel.
De groep kocht op Art Basel werk van deze artiest. Eén van zijn werken maakt ook deel uit van deze groepstentoonstelling met klinkende namen uit 100 jaar panfafrikaanse schilderkant. Bekijk zeker het filmpje :).
posted 22/05/2024
TIMUR SI-QIN
“ A Vision of You, van 24 mei tot 13 juli 2024 in Magician Space (Being).”
Timur Si-Qin's derde tentoonstelling in Magician Space is geïnspireerd op zijn reis door West-China in de herfst van 2023, waarbij hij zich concentreerde op het Hengduan-gebergte in West-Sichuan, vlakbij de oostelijke randen van de Himalaya. Deze regio is niet alleen een unieke ecoregio en een hotspot voor biodiversiteit, maar herbergt ook zes grote rivieren die stroomafwaarts een derde van de wereldbevolking van water voorzien.
posted 07/05/2024
WYNNIE MYNERVA
“Presagio, Fondazione Memmo (Rome), van 7 mei tot 3 november 2024.”
Het is de eerste solotentoonstelling van Wynnie Mynerva (Lima, Peru, 1992) in Italië. De tentoonstelling, samengesteld door Alessio Antoniolli, toont een nieuw oeuvre dat de kunstenaar in Rome maakte tijdens diens verblijf in de Fondazione.








posted 24/04/2024
SUN YITIAN
“Sun Yitian en de prefall collectie 2024 collectie van Louis Vuitton”.
Kunst en fashion. We zagen al menige kunstenaars uit onze collecties (o.a. Alex Da Corte) samenwerken met fashionmerken. Nu ook Louis Vuitton die in zee gaat met Sun Yitian.
Kleding als kunst, vormt het sleutelaspect van de collectie is de samenwerking met de Chinese kunstenaar Sun Yitian, wiens kenmerkende opgeblazen dierfiguren een speelse twist geven aan zowel kleding als accessoires. Deze elementen, afkomstig uit Sun's kritische kijk op massaproductie en de artistieke waarde, verschijnen op een breed scala aan producten, waaronder tassen en ready-to-wear items, en brachten een frisse jeugdigheid en inventiviteit.
“Ik was vanaf het begin enthousiast over deze samenwerking met Louis Vuitton, omdat het kunstwerken transformeert in producten, wat niet alleen een simpele toe-eigening van beelden is, maar een uitbreiding van mijn werk op conceptueel niveau. Mijn creaties beginnen met zogenaamde 'Made in China'-producten. Deze producten worden in fabrieken gemaakt en over de hele wereld gedistribueerd tegen extreem lage prijzen. Deze voorwerpen, die in eerste instantie onopvallend of zelfs goedkoop lijken, worden de hoofdonderwerpen op mijn canvas en worden vervolgens dure kunstwerken. "In het Oost-Aziatische denken bestaan er geen pre-deconstructieve concepten zoals originaliteit, oorsprong of identiteit. Integendeel, het begint met deconstructie, "creëren binnen deconstructie, waarbij de creatie zelf deconstructie is. En dankzij deze samenwerking met Louis Vuitton worden de beelden in mijn werk opnieuw gedeconstrueerd. Het transformeert deze nederige voorwerpen in echte luxegoederen”





posted 17/04/2024
“Opening tentoonstelling ‘Lion of God’ nog tot 22 september 2024 in de historische instelling Ateneo Veneto di Scienze Lettere ed Arti in Venetië”
Het is Walton Fords eerste solotentoonstelling in Italië. Lion of God, samengesteld door Udo Kittelmann, bestaat uit een serie monumentale aquarelschilderijen die de historische, biologische en ecologische resonantie van de onderwerpen uit de collectie van de bibliotheek verkennen, in het bijzonder de leeuwenfiguur in Tintoretto's Apparizione della Vergine a San Girolamo (De verschijning van de Maagd aan St. Jeroen) (ca. 1580).






posted 12/04/2024
Wynnie Mynerva
“ Upcoming exhibition in Fondazione Memmo (Rome), van 7 mei tot 3 november 2024.
Wynnie Minerva werd door Udo Kittelman geshortlist en voorgesteld om aan te kopen voor Groeninghe Art Collection.
Het is de eerste solotentoonstelling van Wynnie Mynerva (Lima, Peru, 1992) in Italië. De tentoonstelling, samengesteld door Alessio Antoniolli, toont een nieuw oeuvre dat de kunstenaar in Rome maakte tijdens zijn verblijf in de Fondazione.
Voor Mynerva komen persoonlijke ervaringen, collectieve trauma's en individuele verlangens samen in een praktijk die kijkt naar hernieuwde perspectieven van het verleden en het heden, en projecteert naar een toekomst van hoop en openheid te midden van onze onzekere tijden. Mynerva houdt zich bezig met de stad en haar gelaagde geschiedenis en heeft een nieuwe kosmologie ontworpen, een universum waarin systemen die in staat zijn om meerdere trajecten te weerspiegelen tot leven komen door te schilderen.
Vanuit haar eigen ervaring met het leven met een chronische ziekte en geleid door de inzichten van esoterische disciplines en magie om het vertrouwen van mensen in hun eigen kracht te herstellen, verbeeldt Mynerva een lichaam dat het eenvoudige binaire onderscheid tussen ziek en gezond overstijgt. Dit geeft leven aan een kosmisch universum waarin de mens - een holobiet, volgens de definitie van Lynn Margulis - bedoeld is als een ecologische rondtrekkende entiteit, verbonden met alles wat hem omringt. Dit verwijst ook naar de schrijfster Susan Sontag, die het lichaam "en zijn metaforen" beschrijft als doordrenkt van culturele en politieke symbolen.
In plaats van zich rechtstreeks te richten op hun lichamelijke ziekte, proberen de kunstenaars een nieuwe manier te ontwikkelen om zich te verhouden tot hun omgeving door samen te leven, een creatief universum te genereren dat de energie vernieuwt van mensen die geconfronteerd worden met een sociale ziekte.
Voor de kunstenaar wordt het lichaam het fundamentele medium om een hernieuwde behoefte te communiceren om geest en materie, het hoge en het lage met elkaar te verzoenen. Door de relatie tussen de geschiedenis van Rome en haar beroemdste frescocyclussen te onderzoeken, creëert Mynerva een meeslepende omgeving die in staat is om degenen die er binnengaan mee te voeren naar een nieuw universum. Deze geografie komt tot uitdrukking in een schilderkunstig lexicon waarin lichaamsdelen voorbij namen en labels woekeren en vloeiende anatomieën uitvinden die zinspelen op het lichaam als integraal onderdeel van een groter ecosysteem. In de tentoonstelling wordt elk lichaam zo getransformeerd tot een systeem dat in staat is om nieuwe inwoners en scenario's te huisvesten, waarbij verschillen en de valorisatie van universele coëxistentie worden benadrukt.
Vier cirkelvormige doeken die lijken op grote rozetten bedekken het plafond en tillen het gezichtspunt van de toeschouwer op. Door naar het schilderij te kijken, wordt het publiek visueel uitgenodigd op een kosmisch en goddelijk niveau, dat de grenzen tussen organisch en mechanisch, mens en dier overstijgt. Op deze manier creëert Wynnie Mynerva een microkosmos waarin schilderkunst, gemaakt van licht en schaduw en dichte lagen kleur, openheid manifesteert naar een nieuwe toekomst, vermengd met de natuur en het universum".
posted 15/03/2024
Sun Titian
“Nominated for the K11 Artist Prize 2024”
De jury van de @K11ArtFoundation heeft uit meer dan 1000 kandidaten acht finalisten voor de prijs geselecteerd.
K11 is een non-profitorganisatie, opgericht door dr. @adriancheng in 2010 in Hong Kong, gewijd aan het stimuleren van de ontwikkeling van hedendaagse kunst.
De kunstenaars hebben verschillende achtergronden en laten elk een eigen stijl zien die hun culturele ervaring en diepe verbondenheid met het Aziatische erfgoed weerspiegelt, evenals een ongelooflijk potentieel in de hedendaagse kunst.
Op 25 maart zal Dr. Alia Al-Senussi, voorzitter van de K11 Art Foundation International Council, de winnende kunstenaar bekendmaken tijdens een speciale gelegenheid ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling Boundless Reverie: Chinese savoir-faire en hedendaagse kunst.
Leiko Ikemura
“Momstars, van 15 maart tot 20 april 2024, CFA Berlin”.
Het is de eerste solotentoonstelling van Leiko Ikemura bij galerij CFA. De tentoonstelling, die zich uitstrekt over beide verdiepingen van de galerie, omvat Ikemura's meest recente werken en werken uit de jaren 1980. De tentoonstelling onthult het formele en thematische bereik van de kunstenaar en benadrukt de consistenties in Ikemura's werk van de afgelopen decennia.
In haar schilderijen, tekeningen en sculpturen onderzoekt Ikemura de tegenstrijdigheden die inherent zijn aan onze perceptie van de wereld en onze identiteit: de wisselwerking tussen aanwezigheid en afwezigheid, kwetsbaarheid en empowerment, licht en schaduw, natuur en cultuur. Haar hybride wezens in verschillende media doen de grenzen vervagen omdat ze putten uit tradities van zowel westerse als oosterse kunst, waardoor zelfs die verschillen achterhaald worden in het licht van creatieve vrijheid.
posted 22/02/2024
Monira Al Qadiri
“Desert X AlUla 2024, 9 February – 23 March 2024, Saoudi Arabië”
Een mix van hedendaags en oud: Desert X opent in AlUla in Saudi-Arabië.
De derde editie van de show, die zijn oorsprong vindt in Zuid-Californië, bestaat uit grootschalige installaties van 17 kunstenaars uit de regio en daarbuiten.
Er zijn kunstenaars uit Korea, Mexico, Saoedi-Arabië, Koeweit, Italië en Irak; dat is het mooie ervan. Het is geen nationaal iets; het is ervaringsgerelateerd, over het plaatsen van al deze artiesten in een context die hen op een hoger niveau brengt met wat ieder van hen meebrengt. Elk project wordt in situ gecreëerd met de context in zijn eigen regels, beperkingen en potentieel."
Het aanbod van Desert X AlUla bestaat dit jaar uit gelaagde werken met een sterke achtergrond, uitgevoerd in verschillende media zoals glas, aardewerk en hout. Als je van het ene werk naar het andere gaat, is de ervaring multizintuiglijk, waarbij soms ook geur en geluid een rol spelen.
Timur Si-Qin
“We Is Future: Visions of New Communities, Museum Folkwang, Essen (DU) November 24, 2023 – March 17, 2024”
De bedreiging van onze leefruimtes bepaalt vandaag de dag onze realiteit. De roep om fundamentele veranderingen wordt daarom steeds dringender. Maar hoe kan het schijnbaar onveranderlijke worden heroverwogen? Welke nieuwe vormen van samenleven zijn überhaupt wenselijk? Op basis van deze hedendaagse vragen onderzoekt de tentoonstelling We is Future: Visions of New Communities historische en actuele artistieke ideeën voor alternatieve vormen van samenleven. Een beroep doen op de natuur of vertrouwen op technische innovaties verbindt de verschillende posities. Elk hoofdstuk van de tentoonstelling markeert een historische breuklijn
posted 20/02/2024
Beatriz Morales & Naufus Ramírez-Figueroa
“@ Zona Moca, Latin America’s largest artfair in Mexico City, from 7 to 11 February 2024.
Zona Maco, de kunstbeurs van Mexico-Stad, is het geesteskind van Zélika García uit Monterrey en viert zijn 20-jarig bestaan. De beurs kijkt gedurfd naar de toekomst, maar zet ook gevestigde waarden in het zonnetje die hebben bijgedragen aan de exponentiële groei van de beurs. Zona Maco wordt trots de "grootste kunstbeurs van Latijns-Amerika" genoemd en omvat uitgestrekte secties gewijd aan hedendaagse kunst, fotografie, design, antiquiteiten en boeken - om nog maar te zwijgen van de vele pop-up restaurants en bars. Een honderdtal exposanten maken hun op de beurs, die van 7 tot 11 februari plaatsondt in Centro Citibanamex.
posted 13/02/2024
Connie Mayer
“Beautiful Disasters I Artist Talk I Udo Kittelmann | Langen Foundation I March 02, 2024, 4:30pm”
De werken van Conny Maier weerspiegelen polariteiten zoals macht en onderwerping, evenwicht en instabiliteit, het menselijke en het niet-menselijke. Maier, die door de Deutsche Bank werd uitgeroepen tot Kunstenaar van het Jaar (2021), is éénn van de belangrijkste schilders van haar generatie. Zoals curator en kunsthistoricus Britta Färber schrijft, spreekt het werk van Maier van "de verdrijving uit het paradijs, van het verlies van een oerstaat, van een groot, bijna ondraaglijk ongemak met de heersende cultuur". Door kneedbare figuren in extreme staten van emotie en strijd af te beelden, werpen de werken van Maier een onverbloemde blik op de laatste fase van het Antropoceen en stellen ze niet alleen de vraag welke systemen van onze samenleving achterhaald lijken te zijn, maar ook hoe onze toekomst eruit zou kunnen zien.
posted 14/12/2023
Udo Kittelmann
“Lion of God Walton Ford, Venice 2024 curated by Udo Kittelmann”
LION OF GOD WALTON FORD is de titel van een site-specifieke tentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Walton Ford, één van de meest getalenteerde kunstenaars van de jaren 1960 generatie, gecentreerd op de collecties van het Ateneo Veneto van wetenschap, literatuur en kunst, gecureerd door Udo Kittelmann.
posted 14/10/2023
Sun Yitian
“One upon a time” van 18 oktober tot 24 november 2023 bij Esther Shipper, Parijs.
Esther Schipper presenteert Yitian's eerste solotentoonstelling bij de galerie. De tentoonstelling omvat tien nieuwe schilderijen.
Once Upon a Time is de première van een nieuwe reeks schilderijen die twee oeuvres dichter bij elkaar brengt die de kunstenaar lange tijd gescheiden hield: kunstmatige objecten en natuurlijke objecten. Voor de kunstenaar vertegenwoordigen de twee series verschillende benaderingen en emoties.
Artificial objects richtte zich op de weergave van de aura van objecten die aan de lopende band werden geproduceerd, zoals opblaasbaar speelgoed of poppenhoofden, waarvan de setting over het algemeen elke narratieve associatie weigert.
Natural objects, een serie die de kunstenaar niet eerder op grote schaal tentoonstelde, richtte zich meer op de reorganisatie en herformulering van landschapsmotieven.
De nieuwe werken combineren aspecten van deze twee series. De menselijke figuren die we in de nieuwe schilderijen tegenkomen hebben een veralgemeende gladheid die doet denken aan Sun Yitian's schilderijen van poppenhoofden: vriendelijk en vol bedrieglijke schoonheid, met volle lippen en enigszins lege blikken.
Met deze afbeeldingen van Griekse mythologische figuren, waaronder Medusa en Dionysus, verkent Sun Yitian haar visie en eigen leven, gevormd door globalisering, en klassieke motieven. Haar Medusa, bijvoorbeeld, verbindt een jeugdherinnering van het zien van een Versace-logo op een rugzak met haar studie van de westerse kunstgeschiedenis en iconografie en verkent de transformatie van goederensymbolen in culturele symbolen.
Art Basel’s Paris, 20-22 oktober 2024
“Art Basel’s Paris edition returns as the city’s market grows, Financial Times”.
Verantwoordelijke, Vincenzo de Bellis, zegt dat Paris+ par Art Basel in de hele hoofdstad opvallender zal zijn.
Hij benadrukt het openbare programma van gratis te bezoeken evenementen buiten de beursmuren. "In Parijs voegen we ons echt in het institutionele weefsel," zegt hij. Hij noemt de buitensculpturen die tijdens de beurs door de Jardin des Tuileries lopen, een samenwerking met het Musée du Louvre en een project met het Palais d'Iéna voor een tentoonstelling met werk van Michelango Pisteletto en Daniel Buren.
De beurs groeit ook. De tweede editie is ook de laatste editie in het Grand Palais Éphemère, een tijdelijke locatie terwijl het originele Grand Palais wordt gerenoveerd en klaar is voor de Olympische Spelen van 2024. De beurs van volgend jaar zal plaats bieden aan ongeveer 25 procent meer exposanten dan de 154 van dit jaar, aldus De Bellis, die het gebouw omschrijft als "de meest bijzondere plek om een beurs te houden".
Rosa Barba in Paris’s Offscreen Art Fair
“Offscreen Art Fair, Parijs van 18 tot 22 oktober 2024
Voor haar tweede editie keert de Parijse kunstbeurs Offscreen terug naar een onverwachte locatie - een lege, brutalistische parkeergarage.
De interdisciplinaire beurs gaat door in een voormalige autogarage in het 8e arrondissement van de stad.
De tweede editie van de Parijse kunstbeurs keert deze maand terug op een onverwachte locatie: een voormalige garage. De monumentale Grand Garage Haussmann in het 8e arrondissement van Parijs heeft een iconische Art Deco gevel, emblematisch voor de stad, en een uitgestrekt Brutalistisch interieur vol met matglazen ramen.
De Offscreen-editie van dit jaar heeft een aanzienlijk internationaal profiel gekregen en brengt toonaangevende kunstenaars samen, zoals eregast Rosa Barba.
posted 06/10/2023
Udo Kittelmann
“El Greco/Tino Sehgal ” van 7 oktober tot februari 2024 in Centro Bótin, Santander, Spanje.
Centro Botín presenteert vanaf dit weekend een door Udo Kittelmann gecurateerde unieke tentoonstelling, getiteld "El Greco / Tino Sehgal," die een dialoog tot stand brengt tussen El Greco's iconische schilderij "De aanbidding van de herders" (1577-1579) uit de Fundación Botín-collectie en een nieuw live werk van de Duits/Indiase kunstenaar Tino Sehgal.
Sehgals innovatieve werk, getiteld "This youiiyou", gaat over zorg tussen generaties en emotionele connecties.
El Greco's meesterwerk, dat oorspronkelijk deel uitmaakte van een altaarstuk in Toledo, heeft een centrale voorstelling van baby Jezus omringd door de Maagd Maria, Sint Jozef en aanbiddende herders, die een diepe aura uitstralen.
Sehgals werk transformeert dit thema door de aandacht te vestigen op de ingewikkelde gebaren en interacties van zorg tussen generaties. De tentoonstelling ontvouwt zich in de open ruimte van Renzo Piano's galerie in Centro Botín en smeedt een tijdloze verbinding tussen historische en hedendaagse thema's.
Volgens Euronews één van de beste tentoonstellingen dit najaar in Europa.
Anna Uddenberg
“Home Wreckers” van 6 oktober tot 22 december 2023 in The Perimeter, London.
Groeninghe Art Collection leent haar werk uit voor deze tentoonstelling.
Het is de eerste solotentoonstelling in het Verenigd Koninkrijk van de in Berlijn gevestigde Zweedse Anna Uddenberg. Ze werkt voornamelijk met sculpturen, installaties en performances. Haar werk reflecteert over smaak en klasse, seksualiteit, gesystematiseerde machtsverhoudingen en controle in de context van technologie en consumptiecultuur.
In The Perimeter presenteert ze werk dat ze de afgelopen zeven jaar heeft gemaakt, met 10 sculpturen van hypergeseksualiseerde en uitvergrote gezichtsloze vrouwenfiguren. De sculpturen in HOME WRECKERS wijzen op de absurditeit van de seksualisering van de vrouwelijke vorm in advertenties voor huishoudelijke artikelen zoals banken, kinderwagens en zelfs wasmiddelen. Uddenberg heeft een reeks binnenomgevingen gecreëerd als decor voor deze sculpturen en heeft The Perimeter omgetoverd met zachte meubels zoals sofa's en tapijten om de geënsceneerde associaties van vrouwelijkheid en huiselijkheid verder te benadrukken. Deze geënsceneerde huiselijke omgevingen, die te vinden zijn in huizen, hotels, op reality tv-sets of in meubel showrooms, voelen zowel toegankelijk als vertrouwd aan.
Louisa Clement
Op onze laatste bijeenkomst in september sprak Udo over deze kunstenaar omdat hij met haar samenwerkte eerder dit voorjaar voor de tentoonstelling in Frieder Burda Museum in Baden Baden.
Nu loopt er een tentoonstelling “Human Error”, van 2 september tot 21.01.2024 in Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen.
Ze stelt zich de vraag hoe identiteit in de toekomst gevormd zal worden en onderzoekt vormen van transformatie.
Welke mogelijkheden en gevaren ontstaan er door de symbiose van mens en kunstmatige intelligentie? Welke waarde heeft een individu wanneer kennis en gedachten kunnen worden overgedragen aan kunstmatige systemen en het lichaam kan worden gedupliceerd?
Louisa Clement durft zichzelf op de proef te stellen met haar werkserie Repräsentantinnen (2021/22) en heeft op basis van afgietsels kunstmatig intelligente poppen van zichzelf laten maken, die "gevoed" worden met biografische feiten en gedachten van de kunstenaar en zich zelfs verder ontwikkelen door ervaringen en gesprekken met anderen.
De transformatie van het eigen lichaam gaat hand in hand met de verschillende mogelijkheden om het eigen wezen te ontplooien - een even fascinerende als verontrustende verdubbeling van het zelf. Clement vervolgt de serie werken van de vrouwelijke vertegenwoordigers in close-up foto's van het lichaam, die in hun smetteloze verschijning doen denken aan social media foto's waarin mensen zichzelf transformeren tot perfecte figuren met behulp van beeldbewerkingsapps.
Stof tot nadenken…
Rosa Barba
staat op de shortlist van Udo Kittelmann om aan te kopen.
“ The color out of Space”, kickoff tentoonstelling van Rosa Barba@TU Dresden 2023, van 29 september tot 19 januari 2024.
Vanaf eind september presenteert Rosa Barba een selectie van recente werken in de Custody Gallery in het Görges Building campus Dresden als start van haar residentie aan de universiteit van Dresden.
Rosa Barba, kunstenaar en filmmaker, is de vierde kunstenaar in residentie bij het Schaufler Lab@TU Dresden.
Samen met wetenschappers van de Technische Universiteit van Dresden doet ze daar onderzoek naar kunstmatige intelligentie.
Samenwerkend en over disciplines heen wil ze een 'nieuwe machine' ontwikkelen die kennisopslagplaatsen en archieven zou kunnen transformeren met behulp van kunstmatige intelligentie...
"Voor mijn artistieke werk staat de verwijzing naar wetenschappelijke onderzoeksthema's centraal. In dit opzicht ben ik erg blij dat ik vanaf 2023 als beurshouder van de Schaufler Residency@TU Dresden mijn onderzoek naar het archief als opslagplaats van kennis in de context van kunstmatige intelligentie kan ontwikkelen. In samenwerking met de academici in Dresden moet er een nieuw werk ontstaan dat een fysieke opslagplaats vertegenwoordigt tussen machine en sculptuur, maar waarvan de ontstaansgeschiedenis tegelijkertijd gebaseerd is op digitale processen. Dit spanningsveld tussen objectgebonden werk en globale vloeiende kennis heeft mijn bijzondere interesse." (Rosa Barba, juni 2021)
Leiko Ikemura
“Conversations. 15 hedendaagse kunstenaars in gesprek met de collectie van Museum Mayer van den Bergh van 10 november tot 3 maart 2024 in Antwerpen.
We zullen kennis maken met de collectie van Museum Mayer van den Bergh in relatie tot de hedendaagse kunstwerken die er tijdelijk gepresenteerd worden. De dialoog tussen de oude en nieuwe kunst, de verhalen die ze samen aangaan en creëren, staat in deze tentoonstselling centraal.
De expo Conversations toont werk van artiesten grotendeels uit de stal van Tim Van Laere Gallery met : Bram Demunter • Marcel Dzama • Adrian Ghenie • Kati Heck • Leiko Ikemura • Edward Lipski • Jonathan Meese • Ryan Mosley • Inès van den Kieboom • Muller Van Severen • Tobias Pils • Ben Sledsens • Dennis Tyfus • Rinus Van de Velde • Tal R.
posted 02/09/2023
Udo Kittelmann
De laatste voorbereidingen door Udo Kittelmann deze week in Langen Foundation, Neuss voor de opening van de solotentoonstelling van Conny Maier, “Beautiful Disasters” dit weekend.
Enkel preview-beelden 👀
Leiko Ikemura
“Motion of Love”, nog te bezoeken tot 24 september 2023 in het Museum de Fundatie in Zwolle.
Een fascinerende exploratie van emotionele verbondenheid.
“De kunstwereld zal in vervoering raken door de adembenemende tentoonstelling "MOTION OF LOVE", een opmerkelijke tentoonstelling met werken van de beroemde Japans-Zwitserse kunstenaar Leiko Ikemura. Dit langverwachte evenement, dat plaatsvindt in het prestigieuze Museum de Fundatie, belooft bezoekers mee te nemen naar een wereld waar emoties vorm krijgen en liefde haar fysieke uitdrukking vindt…” (bron: Gen de Art Le Magazine).
Leiko Ikemura wordt het vaakst tentoongesteld in Duitsland, maar had ook tentoonstellingen in Japan, Zwitserland en andere landen.
Leiko Ikemura staat wereldwijd in de Top 100, in Zwitserland in de Top 10 en in Japan in de Top 10. Ikemura's ranking is de laatste 7 jaar stijgend met de beste ranking tot nu toe in 2023.
Er loopt tegelijkertijd in Berlijn ook een mooie tentoonstelling met haar werk in de Feuerle Collection. Meer hierover binnenkort op jullie Member Section.
posted 19/08/2023
Conny Maier
“Waarom Conny Maier Berlijn inruilde voor een Portugese surf-hotspot?"
In haar atelier in Peniche voegt de Duitse kunstenares familieverhalen, onconventionele figuren en geschiedenis samen in muurgrote werken.
SAVE DATE: opening op 3 september 2023, 12-17u.
“Beautiful Disasters”, solotentoonstelling van Conny Maier, samengesteld door Udo Kittelmann in de Langen Foundation tot 7 april 2024.