Noteworthy Kunstenaars uit collectie G VI & VII


Agnieszka Kurant (G VI)

In groepstentoonstelling “Arte Povera ” van 9 oktober tot 20 janari 2025 bij Bourse de Commerce in Parijs.

Het doel van de tentoonstelling is om zowel het Italiaanse ontstaan als de internationale invloed van de beweging te reconstrueren aan de hand van een groot aantal belangrijke werken van de dertien hoofdrolspelers van Arte Povera.


Nairy Baghramaian (G VII)

“Jumbled Alphabet” van 27 september tot 12 januari 2025 bij The South London Gallery.

Jumbled Alphabet brengt sculpturen samen uit de Misfits-serie van de kunstenaar, die het idee van bouwspeelgoed voor kinderen waarbij de stukken perfect in elkaar passen, verstoort. Misfits viert de schoonheid van dingen die niet passen en de creativiteit die te vinden is in wat als “niet-functioneel” wordt beschouwd. De serie erkent de magie van het buitenstaander zijn en het potentieel zien in imperfectie.

Deze ideeën worden verder uitgewerkt in nieuwe hybride sculpturen die Baghramian maakt in een uitwisselingsproces met andere kunstenaars. Ze spelen met ideeën over afdankertjes en het in elkaar passen van onaangepaste onderdelen. Deze geest van speelse samenwerking is ook te zien in een evoluerende tekening gemaakt door kinderen die de SLG tijdens de tentoonstelling bezoeken.




Vivien Zhang (G VII)

“Flat Earth” van 4 oktober tot 9 november 2024 bij Pillar Corrias London.

Zhangs schilderijen stellen ons voor vragen bij de gebrekkige linguïstische, visuele systemen die we gebruiken om alle facetten van het leven te begrijpen. Ze onderzoekt onze consumptie van beelden en informatie in een technologische gemedicaliseerde wereld.

Zhang verzamelt motieven uit persoonlijke ervaringen en intensief onderzoek tot abstracte velden in haar schilderijen. Het doek wordt een plek waar de motieven uit verschillende contexten en culturen botsen en hun oorsprong tarten, waardoor wat Zhang beschouwt als 'alternatieve landschappen' ontstaan. Nauwkeurige, digitaal geconstrueerde delen van het schilderij worden afgewisseld met expressieve wassingen die druipen en samenvloeien. Haar schilderijen houden het midden tussen de perfectie van een digitaal beeld en het toeval van een schilderkunstige compositie.


posted 14/09/2024

Josh Kline (G VII)

“Social Media ” tot 9 oktober 2024 bij Lisson Gallery New York.

Josh Kline presenteert zijn eerste serie zelfportretten, waarbij hij de selfie benadert met een nieuw scala aan mogelijkheden. Door middel van spookachtig realistische vormen weerspiegelt de tentoonstelling een moment van zelfpromotie en commodificatie in het digitale tijdperk.

In dit nieuwe oeuvre fragmenteert Kline het lichaam en puzzelt ze weer samen. Hij breidt zijn decennialange verkenning van sociale mediaplatforms uit en betrekt zichzelf nu bij deze portretten van arbeid. In een verzameling gestoffeerde bureaustoelen en gesegmenteerde handen die gereedschappen voor verschillende arbeidspraktijken omklemmen, vereeuwigt de installatie door werk veroorzaakte uitputting in een hedendaags tijdsdocument.

Social Media bevindt zich ergens tussen het heden en de nabije toekomst en vangt een etnografische glimp op van de werkende wereld. “Terwijl hij in de 3D-scanninginstallatie stapt, richt Kline zowel de camera op zichzelf als houdt hij een spiegel voor van de omstandigheden van kunstenaars in het derde decennium van de eenentwintigste eeuw,” zegt de galerie.


Tau Lewis (G VII)

In groepstentoonstelling “Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art” van 14.09 tot 5 januari 2025 in het Het Stedelijke Museum Amsterdam. (NL)

Kunstenaars van over de hele wereld presenteren buitengewone kunstwerken, van grootschalige, kleurrijke en expressieve installaties tot delicate en intieme stukken over liefde, veerkracht, kracht en verzet. De groepstentoonstelling bevat meer dan honderd werken van 45 verschillende kunstenaars waaronder ook werk van Tau Lewis.


posted 12/09/2024

Jamian Juliano-Villani (G VII)

“The grotesque, the bad and the ugly” at Conversations Art Basel" op zaterdag 19 oktober 2024 in Petit Palais, Parijs.

Jamian Juliano-Villani in gesprek met Diego Marcon, Artist, Milan. Moderator: Paul Clinton, schrijver, London.

Een van de esthetische keerpunten van het Modernisme wordt gekristalliseerd in Arthur Rimbauds Une Saison en enfer (1873): ‘Un soir, j’ai assis la Beauté sur mes genoux – Et je l’ai trouvée amère. – Et je l'ai injuriée’.

In het kielzog van deze woorden zijn het groteske, het slechte en het lelijke de basis geworden van een artistieke revolutie die, van Marcel Duchamp tot Isa Genzken, onze relatie tot kunst heeft omgegooid door het idee van goede smaak te verwerpen.

Deze discussie brengt enkele van de hedendaagse kunstenaars samen die zich Rimbauds zinsnede eigen hebben gemaakt en de kunst tot haar formele grenzen hebben gedreven.


posted 06/09/2024

Lu Yang (G VII)

“Winner of the Frieze Seoul 2024 Prize, section Focus Asia.

De galerie Parcel uit Tokio won de Stand Prize in de sectie Focus Asia, die gewijd is aan jongere galeries uit de regio.

De stand van Parcel was weer een solopresentatie, dit keer van de Chinese kunstenaar Lu Yang. Ze toonden Lu's animatiefilm DOKU-The Flow (2024). De tentoonstelling markeert het Aziatische debuut van het werk. Taku Sato, directeur van Parcel Gallery, winnaar van de Focus Asia Stand Prize: “We zijn blij dat we de Focus Asia Stand Prize hebben gewonnen. Iedereen hier heeft prachtige stands. Dat komt allemaal door Lu Yang. Ze heeft dit geweldige werk gemaakt en we zijn blij dat we het op Frieze Seoul kunnen presenteren. Ik ben blij dat mensen de tijd nemen om het werk te bekijken; het is 50 minuten lang en mensen zitten hier wel 30 minuten. Het is verrassend, op een heel goede manier.”


Tau Lewis (G VII)

“Spirit Level ” van 29.08 tot 20 januari 2025 in het ICA of Boston (VS)

De allereerste museale tentoonstelling van Tau Lewis, net geopend in het ICA, heet “Spirit Level”.

Een brede, laag verlichte galerie herbergt vijf torenhoge iconen, gedrapeerd in lange linten stof die van hun kraag helemaal tot op de grond vallen. Daarboven geven sombere, expressieve gezichten, gemaakt van lappen leer en stof, elk een totemachtige aanwezigheid, als godheden van een mysterieus geloof.

Geloof is hier net zo goed de grondstof als Lewis' duizelingwekkende reeks geverfd suède en omgekeerd lam, steen en jute, schelpen en koraalbeenderen. Geloof in wat zich achter het gordijn bevindt, achter deze sterfelijke sluier, is de bezielende aanwezigheid van de eerbiedige stilte, een stilte die dik, vol en oorverdovend aanvoelt.


posted 29/08/2024

Martine Syms (G VII)

“Total” van 16.10 tot 9 februari 2025 in de Lafayette Anticipations Foundation (Parijs).

Voor haar eerste retrospectieve tentoonstelling in Frankrijk nodigt de Amerikaanse kunstenares Martine Syms ons uit voor een unieke ervaring in Lafayette Anticipations.

Martine Syms, geboren in Los Angeles in 1988 en afgestudeerd aan de School of the Art Institute of Chicago en Bard College, heeft een internationale reputatie opgebouwd door hard werken.

Voor deze retrospectieve in Parijs zal ze een hybride ruimte ontwerpen waar kunst en handel elkaar ontmoeten. Bezoekers kunnen niet alleen haar creaties sinds 2007 bekijken, maar ook objecten kopen die in samenwerking met verschillende merken zijn ontwikkeld.

De werken worden gepresenteerd in alle ruimtes van de stichting en bieden een globale en meeslepende visie op haar artistieke carrière.

De tentoonstelling is verdeeld in verschillende zones, die de verschillende delen van een winkelnabootsen: van de verkoopruimtes tot de achterkamertjes, die meestal ontoegankelijk zijn voor het publiek. Deze filmachtige setting stelt ons in staat om na te denken over begrippen als verlangen, metamorfose en identiteit. Martine Syms onderzoekt de dagelijkse rituelen van de handel en hun impact op onze perceptie van onszelf en anderen. Bezoekers kunnen interageren met winkelbedienden/performers, wat een interactieve en performatieve dimensie toevoegt aan de ervaring.

Tussen intieme referenties en historische archieven verkent Martine Syms de identiteiten die worden opgelegd door stereotypen en collectieve voorstellingen. Haar werk, dat vaak geworteld is in thema's die verband houden met spiritualiteit, is een diepgaande reflectie op de constructie van identiteit.


posted 22/08/2024

Arthur Jafa (G VII)

“Podcast: A brush with … Arthur Jafa, in The Art Newspaper van 21.08.2024.

Ontdek dit diepgaand interview met de filmmaker en beeldhouwer over hoe Anne Imhof, Jean-Michel Basquiat en Mahalia Jackson zijn werk hebben beïnvloed.

Arthur Jafa praat met Ben Luke over wie de kunstenaars zijn die hij het meest bewonderen, historisch en hedendaags. Welke musea bezoekt hij het vaakst? Welke boeken, muziek en andere media inspireren hem het meest?


Marina Pinsky (G VI)

Vogelschrik van het museum ”, nog tot 6 oktober 2024 in het Raveel Museum, Zulte.

10 kunstenaars - waaronder Marina Pinsky - werden uitgenodigd om werken te creëren die in gesprek zijn met de poëtische output van de overleden Belgische kunstenaar.

Het schilderij Vogelschrik van het museum in het schilderij vormt hier een tweedimensionale weergave. Dat doet vragen rijzen over de status van het beeld. Het lijkt alsof de sculptuur een ‘vleesgeworden’ schilderij is. Of kwam de schilderkundige afbeelding pas na het ontstaan van de sculptuur? Dat vraagstuk vormt het uitgangspunt voor de negende editie van de Biënnale van de Schilderkunst.


posted 20/08/2024

Agnieszka Kurant (G VI)

“Risk Landscape” nog tot 05.01.2025 in het MUDAM Luxemburg.

Ontdek de fascinerende wereld van Agnieszka Kurant, die momenteel tentoonstelt in het MUDAM Luxemburg. Risk Landscape belichaamt een concept dat de kunstenares na aan het hart ligt. Zij ziet de toekomst van creatie en intelligentie als het product van “een veelheid aan actoren: een polyfonie van mensen, mineralen, micro-organismen, virussen en algoritmen”. Haar werken worden vaak gemaakt in nauwe samenwerking met wetenschappers, onderzoekers, computerprogrammeurs en ingenieurs. Het zijn hybride objecten die schommelen tussen het biologische, het minerale en het digitale, het natuurlijke en het kunstmatige, het reële en het virtuele, het levende en het niet-levende.


posted 19/08/2024

Tau Lewis (G VII)

“Self-Taught, and surrounded by spirits”, artikel in de Financial Times van 18 augustus 2024.

Tau Lewis bereidt zich voor op de opening van haar eerste museale solotentoonstelling in het Institute of Contemporary Art (ICA) in Boston. Een gesprek in haar studio.


Alicja Kwade (G VI)

“De sculptuur «Goldelse » is de nieuwe aanwinst van de Nationalgalerie Berlijn.

De sculptuur “Goldelse” (2021) van Alicja Kwade is vanaf 13 augustus 2024 te zien in de beeldentuin van de Neue Nationalgalerie. De verguld bronzen figuur, die 160 kg weegt, verwijst in vorm en inhoud naar het beeld van de overwinningsgodin Viktoria op de Berlijnse Overwinningszuil in de Tiergarten, dat bij de Berlijners bekend staat als “Goldelse”.


Tacita Dean (G VI)

“Blind Folly”  zal te zien zijn van 11 oktober 2024 tot 19 april 2025 in the Menil Collection, Houston (Texas).

In oktober opent de Menil Collection de eerste grote museumoverzichtstentoonstelling over het werk van Tacita Dean in de VS.

Tacita Dean: '“Blind Folly is georganiseerd in samenwerking met de kunstenaar en belicht haar artistieke praktijk om haar werk door toevalsprocessen vorm te laten krijgen door haar mediums”.

De tentoonstelling omvat haar grootschalige schoolbordtekeningen, evenals werken op carbonpapier en Victoriaanse leien, albumine foto's en 16mm films.


Friedrich Kunath (G VII)

“At this point in my life (I’ll have the Calamari)” nog tot 8 september in G2 Kunsthalle, Leipzig (DU).

De kunstenaar uit Los Angeles werkt met schilderijen, objecten en installaties en toont nieuwe schilderijen en tekeningen in de G2 Kunsthalle.

Kunath toont zogenaamd ideale landschappen die verzadigd zijn van romantische en popculturele verwijzingen.

Door historische tijdperken te verweven met hedendaagse massaculturen creëert hij een anachronisme dat heden en verleden verenigt en een universele tijdlijn doet ontstaan.

Kunath tekent plaatsen vol verlangen, vaak gekleed in het gewaad van de Duitse romantiek of herinnerend aan postermotieven uit de jaren negentig: stralende zonsondergangen, groene, verstilde bostaferelen of winterlandschappen bedekt met sneeuw. Kunath gebruikt de landschappen als metaforen voor innerlijke gevoelens en toestanden en fungeren zo als open projectievlakken voor de kijker.


Josh Kline (G VII)

“Climate Change” te zien tot 5 januari in MOCA Los Angeles (USA).

Climate Change is zowel een tentoonstelling als een totaal kunstwerk - een ambitieuze, meeslepende reeks sciencefictioninstallaties die een toekomst verbeeldt gebeeldhouwd door een verwoestende klimaatcrisis en de gewone mensen die voorbestemd zijn om erin te wonen.

Het gelijknamige project van Kline, dat in 2018 begon en de afgelopen vijf jaar in delen werd geproduceerd, wordt voor het eerst samengebracht voor deze tentoonstelling, waarbij sculpturen, bewegend beeld, fotografie en efemere materialen worden ingezet om de galerijen van MOCA Grand Avenue volledig te transformeren.

De kunstenaar uit Brooklyn heeft zes kamers gebouwd in het Grand Avenue gebouw van het museum voor sculpturen en installaties die hij al jaren maakt. De opeenvolging van galerijen wordt ingeleid door een voorkamer met aan de voorkant een grote lege muur met twee gesloten deuren, elk voorzien van versleten fragmenten van Britse en Amerikaanse vlaggen. De erfenis van de industriële revolutie en de Anglo-Amerikaanse rijken wordt aangekondigd.


posted 10/08/2024

Annicka Yi (G VII)

“𝘛𝘩𝘦𝘳𝘦 𝘌𝘹𝘪𝘴𝘵𝘴 𝘈𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘌𝘷𝘰𝘭𝘶𝘵𝘪𝘰𝘯, 𝘉𝘶𝘵 𝘐𝘯 𝘛𝘩𝘪𝘴 𝘖𝘯𝘦” te zien in LEEUM Seoul van 5 september tot 29 december 2024⁠.

Het zal haar eerste en meest uitgebreide museale presentatie in Azië zijn. Annicka Yi staat bekend om haar gebruik van organische en kortstondige materialen zoals bacteriën, geuren en in tempura-gebakken bloemen om de nuances van menselijke emotie en sensatie delicaat vast te leggen.

De titel van de tentoonstelling is geïnspireerd op de Zenboeddhisten en weerspiegelt een meditatieve en spirituele verschuiving in het recente werk van Yi.

De tentoonstelling in hét toonaangevende museum voor hedendaagse kunst in Korea, zal een zeldzaam inzicht bieden in haar nieuwste projecten, maar toont een selectie van vroegere werken tonen en zal zo een uitgebreide introductie bieden tot Yi's kenmerkende artistieke universum.


Ebecho Muslimova (G VII)

“Rumors and Whispers” te zien tot 10 augustus 2024 bij Mendes Wood DM, São Paulo (Brazilië).

Sommigen onder ons zagen afgelopen zomer in Zürich haar werken bij de Bernheim Gallery. Een recensie van Ebecho Muslimova's Provocaties bij Mendes Wood die parallel liep met haar tentoonstelling in Zürich, kunnen jullie via de leesknop terugvinden.


Korakrit Arunanondchai (G VII)

“Sing Dance Cry Breathe as their world collides on the screen” zal te zien zijn van 23 november 2024 tot 6 april 2025 in het Museum MACAN Indonesia.

Het is de eerste solotentoonstelling van de Thaise kunstenaar in Museum MACAN Indonesia.

Venus Lau, directeur van Museum MACAN: "We zijn verheugd Sing Dance Cry Breathe aan te kondigen, want hun wereld botst op het scherm, de eerste solopresentatie van het werk van Korakrit Arunanondchai in Indonesië. De tentoonstelling laat Arunanondchai's diverse artistieke verkenningen zien, waarbij hij ingaat op thema's rond menselijkheid en spiritualiteit die de kern vormen van zijn werk.

De tentoonstelling zal ook een grote collectie schilderijen bevatten, waarvan de meeste nog nooit ergens anders zijn tentoongesteld. We kijken ernaar uit om bezoekers uit te nodigen om de diepgaande en tot nadenken stemmende wereld van Korakrit Arunanondchai's kunst te ervaren in deze belangrijke tentoonstelling."

 


posted 24/07/2024

Alex Da Corte (G VII)

“Ear Worm” opent opent op 8 september in het MOCA-Toronto en loopt tot 25 januari 2025.

De levendige en surrealistische kunst van Da Corte is ontleend aan de populaire cultuur, seksualiteit, geweld, film, kinderliteratuur en kunst- en designgeschiedenis, waardoor zijn werk een zekere vertrouwdheid heeft. Binnen zijn wilde verbeelding worden populaire symbolen echter uitgerekt, gekrompen en verzacht, waardoor nieuwe manieren ontstaan om deze symbolen en hun culturele betekenis te interpreteren.


posted 24/07/2024

Vivian Zhang (G VI)

In nieuwe groepstentoonstelling “Nature Painting Nature” tot 21 september bij Pilar Corrias Gallery Londen.

Nature Painting Nature werpt een multigenerationele blik op kunstenaars voor wie de natuur en haar onderwerpen een manier waren om persoonlijke ervaringen, herinneringen en directe waarneming in verf om te zetten.


posted 16/07/2022

Hague Yang, Laure Prouvost (G VI)

18 kunstenaars, waaronder Hague Yang, Nina Chanel, Laure Prouvost, geselecteerd voor het debuut van een nieuwe openbare kunstopdracht voor de John F. Kennedy International Airport, nieuwe terminal 6 in New York City die in 2026 opengaat voor passagiers.


Laure Prouvost (G VI)

“ In the mist of it all, above front tears” nog tot 18 augustus in De Pont Museum (NL).

Een meeslepende en immersieve tentoonstelling waarin ze je meeneemt in haar eigen surreële, absurdistische en poëtische wereld. In IN THE MIST OF IT ALL, ABOVE FRONT TEARS komen maatschappelijk engagement en grenzeloze verbeeldingskracht tot uiting in video, sculptuur, performance, textiel en tekst. Op geheel eigen wijze geeft Prouvost een hoopvolle en bevrijdende boodschap over thema’s als ecologie, het vrouwenlichaam en migratie.


posted 16/06/2024

McArthur Binion (G VI)

Upcoming exhibition in Peter Marino Art Foundation, Southhampton, New York (US) van 20 juli tot 28 september 2024.

Er zal nieuw werk getoond worden.

“Formally, he’s is evolving from the former structural organisation of his works with more complex grids and fluid brush strokes. The ‘underconscious’ of this work are images of his hand at work (as an artist) and also a portrait of his younger self”, -Shasha Tittmann, Lehman Maupin-


posted 10/06/2024

Arthur Jafa/Rachel Rossin (G VIII)

“Echoes Unbound” loopt tot 11 augustus in Fondation Beyeler in Riehen (Basel) (CH).

Deze tentoonstelling is hét gespreksonderwerp tijdens de Art Basel 2024 week met zijn radicale, innovatieve, gedurfde curatoriële keuzes.

Deze experimentele tentoonstelling, waarvan de titel voortdurend verandert, brengt de artistieke bijdragen van 30 artiesten samen waaronder Arthur Jafa en Rachel Rossin.

Tijdens een bezoek ervaar je hoe 100 werken uit de Beyeler Collectie samenkomen met een verscheidenheid aan schilderijen, beeldhouwwerken, films, installaties en performances, bijgedragen door kunstenaars, dichters, architecten, musici, componisten, filosofen en wetenschappers om het hele museum, het park en de omgeving vorm te geven.

De experimentele tentoonstelling, die zichzelf ziet als een levend organisme, is ook doordrongen van verschillende presentatievormen zoals performances, concerten, poëzielezingen en lezingen, waardoor het een spannende ontmoetingsplaats voor hedendaagse kunst is.

De tentoonstelling is gerealiseerd door de Fondation Beyeler in samenwerking met de LUMA Foundation.


posted 07/06/2024

Ebecho Muslimova (G VII)

“Whispers” loopt van 7 juni tot 26 juli bij Bernheim Gallery in Zürich (CH).

De tweedelige presentatie, die gelijktijdig loopt met 'Rumors' bij @mendeswooddm in São Paulo, volgt de veranderende persona van Muslimova's kenmerkende personage Fatebe. Fatebe, een overvloedig nieuwsgierige en ongegeneerd vrijgevochten persoonlijkheid, verschijnt in alle schilderijen in verschillende gedaanten, stormt ondeugend binnen in sommige kaders en belichaamt in sommige gevallen fysiek een portaal tussen de kaders, waarbij ze de grap van een vorig schilderij vertaalt of erop reageert. Van een podium tot het boudoir, van een park tot een galerie, van een skyline van New York tot een verbeeld landschap, deze schijnbaar ongelijksoortige ruimtes zijn het speelterrein voor Fatebe om de wisselwerking tussen psyche en omgeving te verkennen en na te denken over het proces van kunst maken.

Terwijl ze zich heeft aangepast aan en gedijt in de vaak compromitterende, hysterische en soms abjecte posities waarin Muslimova haar schildert, schudt Fatebe hier het verhaal omver en beweegt ze zich tussen de schilderijen in beide galeries. We kunnen nu allemaal in de ban raken van haar cartooneske charme.


Nairy Baghramian (G VII)

‘Modèle Vivant’ nog tot 7 september bij Hauser & Wirth, Limatstrasse Zürcich (CH).

Ze presenteert hier acht abstracte sculpturen uit 2024, waarvan er vijf zijn voorzien van foto's, onder de titel 'Modèle vivant (Se ployant)'. De serie 'Modèle vivant', die aanvankelijk begon ter gelegenheid van haar tentoonstelling in het Nasher Sculpture Center in Dallas, Texas in 2022, wordt afgesloten met nieuwe werken van de kunstenaar die haar onderzoek naar de traditie van het tekenen, schilderen of beeldhouwen naar levend model intensiveren, zoals de Franse term in de titel van de serie aangeeft.

De non-figuratieve sculpturen van Baghramian die in Zürich te zien zijn, slagen er opnieuw in om poses en houdingen, houdingen en disposities te ensceneren.


posted 02/06/2024

Vivien Zhang (G VII)

In de groepstentoonstelling ‘Abstraction (re)Creation - 20 under 40” in Le Consortium (Dijon) en loopt tot 8 september 2024.C

Zal abstractie in de schilderkunst een nieuwe manier vinden om met kunst om te gaan, om nieuwe onderwerpen aan te pakken?

De geschiedenis van het Consortium Museum is diep geworteld in historische abstractie en minimalisme. Het verrijkte in de jaren 20 en voedde utopische dromen van een betere wereld ontworpen door progressieve kunstenaars en architecten - voornamelijk mannen...

Theo van Doesburg, Auguste Herbin, Jean Hélion and Georges Vantongerloo Paris, 1931.

Gelukkig verdraaiden niet-westerse modernisme, niet-binaire verhalen en de macht van vrouwen in de jaren 1980 deze zekerheden en maakten ze de weg vrij voor een evenwichtigere wereld waarin passie en hebzucht, echte toewijding en opportunisme, talent en vaardigheid naast elkaar bestonden, en voorlopig nog steeds bestaan.

De show confronteert de formele werken en geeft aanleiding tot een hernieuwde lyriek die wordt uitgedrukt met een gevoel van zowel afstand als troost.


posted 31/05/2024

Hannah Levy (G VII)

‘Bulge” juist geopend en loopt tot 22 juni 2024 bij Massimodecarlo in London.

Het is de eerste solotentoonstelling van Hannah Levy in de galerie en in Londen. Levy's sculpturen van metaal, glas en silicone zijn als verboden vruchten die de kijker verleiden terwijl het gevaar op de loer ligt. Ze doen denken aan huis- of kantoormeubilair, hardware, protheses, maar ook aan menselijk vlees en voedsel.


posted 21/05/2024

Didier William (G VII)

‘Fire Flight” opent op 07 juni bij Galerie Peter Kilchmann in Zürich en loopt tot 26 juli 2024.

Het is de eerste solotentoonstelling van de kunstenaar in de galerij. De mixed-media kunstenaar heeft voor deze tentoonstelling twaalf nieuwe schilderijen gemaakt en drie nieuwe werken op papier.

De schilderijen op groot tot klein formaat stralen dankzij William's kenmerkende techniek: een combinatie van olieverf, acryl, inkt, drukwerk en houtsnijwerk. Zijn werken worden gekenmerkt door hun brede, intense, rijke kleurenpalet dat onderdeel is geworden van zijn visuele handtekening.


posted 18/05/2024

Jacolby Sattewhite (G VII)

A Metta Prayer, van 18 mei tot 6 november 2024 in Museum of Fine Arts Houston, Texas.

Jacolby Satterwhite's "A Metta Prayer" is een baanbrekende reis door een caleidoscopische wereld van 3D-animatie, video en opzwepende muziek.

Deze meeslepende installatie opende op zaterdag 18 mei met een exclusief optreden van Satterwhite en is een liefdesbrief aan vreugde en veerkracht.


posted 27/04/2024

Ann Veronica Janssens (G VI)

‘Spring show loopt tot 15 juni bij Esther Schippers en geopend tijdens het Gallery Weekend Berlin 2024”

Het is Janssens' zesde solotentoonstelling bij de galerie. Sinds het einde van de jaren 1970 heeft Janssens een artistieke praktijk ontwikkeld gebaseerd op licht, kleur en natuurlijke optische fenomenen. Ze experimenteert voortdurend met de karakteristieke eigenschappen van zorgvuldig gekozen materialen (glas, spiegels, aluminium, kunstmatige mist), vormen en licht, waarbij ze onze perceptie van de werkelijkheid als haar medium hanteert. Haar werken wekken de indruk van grote eenvoud, maar creëren toch levendige ervaringen van het kijken. Met hun gevoel van constante transformatie verhogen de werken het bewustzijn van de kijker over de veranderlijkheid en vergankelijkheid van de menselijke kennis.


posted 24/04/2024

Trisha Baga (G VII)

‘Studiovisit with Trisha Baga by BMW and the Gallery Weekend Berlin 2024”

“Trisha Baga, Contact opent tijdens galley Weekend Berlin en nog tot 6 juli 2024 te zien bij Society Gallery, Berlijn.”

De "Studio Visit" video's, een gezamenlijk initiatief van BMW en Gallery Weekend, bieden een bijzondere kijk op artistieke creatie. In deze video opent Trisha Baga de deuren van hun studio om inzicht te geven in haar dagelijks leven en creatieve processen.

Het is Trisha Baga's vijfde solotentoonstelling bij de galerij. In dit nieuwe oeuvre combineert Baga persoonlijke beelden met duizelingwekkende sterrenlandschappen die afkomstig zijn van deep space fotografie. De schilderijen zoomen uit naar de diepten van de ruimte, een duizelingwekkende afgrond die dramatisch "dichterbij" wordt gebracht door geavanceerde technologie, terwijl ze zich tegelijkertijd naar binnen richten op de details van het dagelijks leven.


Laure Prouvost (G VI)

“Pulled Towards You, tot 23 juli bij Lisson Gallery, Shangai (China).

Het is de eerste solotentoonstelling van de kunstenares bij Lisson Gallery in China en nodigt toeschouwers uit in haar wereld door middel van schilderijen, sculpturen, wandtapijten, film en een VR-ervaring verborgen in een hangende mand.

De kenmerkende visuele taal van Prouvost klinkt overal door en verkent thema's als taal, moederschap en ecologisch bewustzijn met een karakteristieke mix van intimiteit en humor.


posted 18/04/2024

Rosella Biscotti (G VI)

“Title One, I dreamt, Clara and other stories, van 21 april tot 24 november in Castello di Rivoli, Torino (IT).

Het is de eerste institutionele anthologische tentoonstelling van Rossella Biscotti, een Italiaanse kunstenares die in Nederland en België woont.

Deze tentoonstelling vult de hele derde verdieping van Castello di Rivoli en presenteert meer dan 20 werken. Daaronder grote installaties en werken van het prille begin tot nu, die de onderzoeksprocessen illustreren die de kunstenares gedurende haar 20-jarige carrière heeft uitgevoerd.


Alexander Carver (G VII)

“Expanded Skin, nieuwe tentoonstelling bij Kraupa Tuskany Berlin opent tijdens het Berlin Gallery Weekend tot 22 juni 2024.

Alexander Carver : “ Deze nieuwe werken waren ongelooflijk bevrijdend voor mij om te maken, omdat ik ervoor koos om af te zien van machinaal geproduceerd sjabloneren voor de tentoonstelling en een manier probeerde te vinden om direct te werken met penseel, frottage en monodruk om de dichtheden te bereiken die mij aantrekken. Hoewel ik het figuratief schilderen en het vertrouwen op het penseel een tijdlang heb vermeden, heb ik onlangs de regressieve boog van het schilderen en mijn schilderijen in het bijzonder omarmd. Mijn bronmateriaal voor de tentoonstelling is een patiënt die gepositioneerd en gedrapeerd is op een operatietafel en beelden uit De Goddelijke Komedie uit het eerste en vierendertigste Canto van het inferno. Deze referenties worden als ruw materiaal genomen en op disciplinaire wijze geënt op de schilderkunst als discipline. Natuurlijk wordt er niet echt in het doek gesneden, net zo min als het geweld in de kunst geweld is. Maar het is een soort hel die een huid heeft, of die nu biologisch of conceptueel is.”


Christine Wang (G VII)

“5 more women artists you should know in 2024”

Foto van het werk dat Groeninghe VII kocht, in the China Morning Post….


posted 16/04/2024

Lu Yang (G VII)

“Lu Yang in groepstentoonstelling Himalayan Art” tot 6 oktober in the Rubin Museum of Art, New York.

Het hele museum wordt omgetoverd met nieuwe opdrachten, sommige site-specific, en bestaande werken naast objecten uit de collectie van het museum, wat uitnodigt tot nieuwe manieren om traditionele Himalayakunst te ontmoeten.

In "Reimagine: Himalayan Art Now" verbeeldt kunstenaar Lu Yang het Levenswiel opnieuw in "Binary Wheel".

"Binary Wheel" benadrukt de onderlinge verbondenheid van alle levende wezens en de elkaar versterkende krachten van geluk en lijden in de cyclus van het leven. Voor het wiel staan de DOKU-avatars voor Hemel en Hel die in een soort dans verwikkeld zijn en niet kunnen ontsnappen aan Yama, de toornige godheid die de tijd verslindt, vergankelijkheid vertegenwoordigt en toegewijd is aan het beschermen van het boeddhisme en de boeddhisten.

Het bijgaande werk uit de collectie van het Rubin Museum toont het Levenswiel, een Tibetaanse boeddhistische visualisatie van de menselijke toestand in de eindeloze cyclus van geboorte, dood en wedergeboorte die bekend staat als samsara. De toornige figuur van Yama, de Heer van de Dood, houdt de cirkel van samsara vast die alle zes rijken van het bestaan bevat. Hij staat op het punt de cirkel in te slikken, waarmee hij de precaire vergankelijkheid weergeeft van alles wat in deze rijken bestaat. De breedste cirkel verbeeldt de zes rijken van mogelijke wedergeboorte binnen samsara, met onderaan de Hel, gevolgd door de Hongerige Geest, het Dier, de Mens, de Asura en bovenaan de Hemel.


Goshka Macuga (G VI)

“Goshka Macuga tot 2 september 2024 te zien bij Bourse de Commerce, Parijs.

Goshka Macuga's twee wandtapijten die werden besteld voor dOCUMENTA 13, “Of what is, that it is””; Of what is not, that it is not”, 2012, zijn geïnstalleerd in Bourse de Commerce, Parijs als onderdeel van de tentoonstelling Le Monde Comme Il Va / De wereld zoals hij gaat, samengesteld door Jean-Marie Gallais.


posted 06/04/2024

Arthur Jafa (G VII)

“Black Power Tool & Die Trynig ’ tot 1 juni 2024 te zien bij 52 Walker, New York.

De kunstenaar die bekend staat om zijn confrontatie met de racistische geschiedenis van het land praat aan de vooravond van de opening met dichteres Simone White over institutionele aandacht, de film Taxi Driver en zijn gedurfde nieuwe tentoonstellingen.


Trisha Baga (G VII)

In de groepstentoonstelling “Bianco’ nog tot 31 juli 2024 in SPA - Palazzo Bellini, Oleggio (IT).

If these walls could talk 2’ van Trisha Baga is de installatie die één van de kamers van het Palazzo Bellini in Oleggio in beslag neemt. Het werk, opgevat als de omgeving van een tiener, is een mix van sensaties en suggesties. Geschilderd polystyreen, een bus bakolie en een fles zonnebrandcrème vermengen zich tussen de muren en vloeren en nodigen de kijkers uit om te verkennen en na te denken.

If These Walls Could Talk 2 is meeslepend en vereist het dragen van een 3D-bril om er ten volle van te kunnen genieten. Je ontdekt muren die geheimen lijken te fluisteren waar de kunstenaar zelf de hoofdrol speelt in haar creatieve proces.

SPA | Spazio Per Arte, een historisch palazzo in de buurt van Novara (een uurtje met de wagen omgeving Milaan) is de thuisbasis van hedendaagse kunst van verzamelaars Laura en Luigi Giordano. Zij gaven opdracht voor de restauratie van Palazzo Bellini in Oleggio om hun kunstcollectie erin te huisvesten.

De collectie omvat vandaag de dag ongeveer 200 werken van kunstenaars van verschillende generaties en verschillende media zoals schilderijen, beeldhouwwerken, foto's, video's en installaties. Het werk van historische persoonlijkheden zoals Hermann Nitsch, Arnulf Rainer, George Baselitz, Anselm Kiefer, Miriam Kahn, Wolfgang Laib, William Kentridge en Antony Gormley wordt geflankeerd door dat van kunstenaars van het kaliber Roland Flexner, Roberto Cuoghi, Elmgreen & Dragset en de jongere Gina Folly, Anne Imhof , om er een paar te noemen.

Naast het werk van Trisha Baga zijn er in de huidige Bianco groepstentoonstelling ook werken te zien van Philippe Parreno, Wolfgang Laib, Mona Hatoum, Anne Imhof, Robin Rhode, Vanessa Beecroft, Anselm Kiefer and Diego Marcon.


posted 02/04/2024

Alex Da Corte (G VII)

“World Leader Pretend’, Gió Marconi (Milaan) van 10 april tot 1 juni 2024.”

World Leader Pretend is een tentoonstelling van nieuwe schilderijen, sculpturen en installaties van de Venezolaans-Amerikaanse kunstenaar Alex Da Corte. Het is Da Corte's eerste tentoonstelling in Milaan sinds Devil Town bij Gió Marconi in 2015, en zijn eerste tentoonstelling in Italië sinds de Biënnale van Venetië in 2019.

De kunstenaar was het onderwerp van recente overzichtstentoonstellingen in het Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Denemarken, en het 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan. Da Corte was de 2023 Philip Guston Rome Prize Fellow aan de American Academy in Rome.


posted 30/03/2024

Rossella Biscotti (G VI)

“The Other’, groepstentoonstelling. in Kunsthaus Graz (Wenen) nog tot 3 april.”

Laura Biscotti aan het woord over haar deelname en de werken in deze tentoonstelling. De tentoonstelling behandelt thema's als identiteit, geschiedenis, erbij horen en uitsluiting, opent een breed scala aan perspectieven met internationale posities.


posted 28/03/2024

Laure Prouvost (G VI)

“Oui Move In Your”, tot 9 juni in Acca, Melbourne (Australië).

De tentoonstelling van ACCA is de eerste grote presentatie van het werk van de kunstenaar in Australië.

Oui Move In You’ verkent conceptueel de rollen en erfenissen van grootmoeder en grootvader, de moederlijke ruimtes van moeder en kind, en de hedendaagse sociale ruimtes waarin mensen communiceren met de natuurlijke wereld.

De tentoonstelling is samengesteld als een viering van bevrijding en verbeelding, het sensuele en zinnelijke, zijn en erbij horen, zorg en verbinding. De tentoonstelling neemt het publiek mee op een reis vanuit de ondergrondse wereld van het ondergrondse en het onderbewuste, opent zich naar het lichamelijke en aardse domein en verkent sensualiteit, verlangen en de vruchtbaarheid van de natuur, en culmineert met een loslaten in de hemel en hemelse vlaktes van gewicht en gewichtloosheid, lichtheid en zwaartekracht.

Laure Prouvost is een van de meest gevierde kunstenaars van de hedendaagse internationale kunstscène.


Lu Yang (G VII)

“Doku the flow, van 06.04 tot 09.09.2024 in Galerie 8 , Espace Fondation Louis Vuitton, Parijs”.

"DOKU the Flow" - de tweede langfilm in de doku.asia serie, zal op 6 april gepresenteerd worden tijdens Lu Yang’s solotentoonstelling in de Fondation Louis Vuitton. Dit nieuwe stuk, bijna een uur lang, vertegenwoordigt meer dan een jaar van meedogenloze inspanning en nauwgezet vakmanschap.

Via een multidisciplinaire praktijk, die gekenmerkt wordt door het gebruik van geavanceerde digitale technologieën en veelvuldige samenwerkingen - met ontwerpers, componisten, psychologen, dansers, ingenieurs en wetenschappers, creëert Lu Yang virtuele werelden die zich ontvouwen in de vorm van meeslepende video-installaties. Het fantastische universum, met een post-apocalyptische ondertoon, is een syncretisme waarin de populaire Japanse cultuur van videogames, manga, anime en popmuziek zich vermengt met boeddhistische spiritualiteit, transhumanistische theorieën en neurowetenschappelijk onderzoek. De kunstenaar brengt hybride wezens tot leven die begrippen als geslacht, sekse en nationaliteit overstijgen en roept vragen op over wat het betekent om mens te zijn in de 21e eeuw.


posted 21/03/2024

Alicja Kwade (G VI)

“Die Notwendigkeit der Dinge, van 9 maart tot 9 juni 2024 in Museum Voorlinden, Wassenaar (NL)”.

Voor Alicja Kwade is niets vanzelfsprekend. Ze is enorm nieuwsgierig en stelt vraagtekens bij gangbare opvattingen over de wereld om ons heen uit. Met haar sculpturen en installaties duikt ze in de essentie van dingen en stelt ze je waarneming op de proef. In haar solotentoonstelling Die Notwendigkeit der Dinge, waarin ook nieuw werk te zien is, stelt ze je waarneming op de proef en laat ze je nadenken over de aard van de realiteit zoals je die denkt te kennen.


Edith Dekyndt (G VI)

“Specific Ojects van 21 maart tot 27 oktober 2024 bij CAB in Saint-Paul-de Vence”.

Het project van Edith Dekyndt voor Fondation CAB Saint-Paul-de-Vence, verweeft nieuwe en evoluerende technologieën, voorouderlijke kennis en hedendaagse thema’s.

De tentoonstelling in Saint-Paul-de-Vence is zowel een reis door Dekyndts artistieke universum, waar de dialoog tussen natuur en cultuur zich verweeft met het land, als een ervaring die de gebruikelijke kunstruimtes overstijgt. Als bezoeker nodigt ze ons uit om meerdere betekenisniveaus te verkennen en ons begrip van ruimte, geheugen en tijd in vraag te stellen.

In de huidige context, die gekenmerkt wordt door conflicten en radicale veranderingen in de manier waarop we leven en handelen, met economische, materiële, immateriële en emotionele gevolgen, stelt de kunstenaar een reeks werken voor waarin de dynamiek tussen natuur en cultuur, het landelijke en het stedelijke, nieuwe paradigma's genereert waarmee we geconfronteerd moeten worden.


posted 16/3/2024

Jamian Juliano-Villani (G VII)

“Jamian-Juliano-Villani Makes Her Gagosian Debut with “It'“ “, Gagosian New York, van 15 maart tot 13 april 2024”.

De opmerkelijke New Yorkse schilderes en medeoprichtster van O'Flaherty's opende zaterdag 16 maart "It", haar eerste grote solotentoonstelling in vijf jaar in de megagalerie op 24th Street.

De schilderijen die te zien zijn, allemaal gemaakt in het afgelopen jaar, zijn nog even brandbaar als altijd, maar Juliano-Villani weet dat er iets is veranderd. Een witte kubus van Gagosian is duidelijk een beladen ruimte en de kunstenaar heeft die verantwoordelijkheid genomen als een kans om na te denken over "het grotere geheel". De effecten van die reflectie zijn nog steeds aan het broeien, maar het debuut en de ontvangst van de tentoonstelling zullen zeker een indicatie zijn van wat we de komende tien jaar van haar kunnen verwachten.

Ter gelegenheid hiervan sprak Juliano-Villani met CULTURED over zichzelf cosplayen, het vinden van verlossing in de vorm van Key West van Ernest Hemingway en waarom ze toe is aan een visuele doorbraak.


Elaine Cameron Weir (G VII)

“ A way of Life , haar debuuttentoonstelling bij Lisson Gallery New York, van 7 maart tot 13 april 2024”.

Met assemblages van gebruikte objecten en handgemaakte elementen met metaalbewerking en lederen bewerkingen die aan het plafond hangen, is het een verbijsterende wandeling in de galerij.

In de galerie zijn objecten te zien van hoefijzernagels en metalen vaten tot paardenhuiden jassen en leren zakken met noppen. Deze amalgaam van gevonden fragmenten wordt begeleid door een lopende band versierd met rijen oude aluminium hoefijzers die door de galerie slingert en een lintachtige structuur vormt die de ruimte verdeelt.

In de tentoonstelling is ook de pupil of couture / 4horsemen hairshirt (SS 2024 apocalypse collection) (2023) opgenomen. De sculptuur bestaat uit vier jassen die op elkaar liggen en doet denken aan de loopgravenjassen die soldaten droegen in de loopgraven van de Tweede Wereldoorlog. De jassen zijn gerangschikt in een kruisbeeldachtige formatie en hangen met kettingen boven bezaaide leren zakken.

Het is een onthutsend tafereel. De manier waarop de jassen hangen nodigt uit tot het verontrustende idee van een lichaam dat in de lucht hangt, ondanks de afwezigheid van een echt lichaam.

“In a sense of estranged memoriam, the archival aesthetics displayed in A WAY OF LIFE feels evocative of a Christian Boltanski room” - Hindley Wang is a New York-based freelance, MA holder in Art History from the University of Chicago.


Trisha Baga (G VII)

“Thrisha Baga has been selected as one of the six visual artists for the United States Artists 2024 USA Fellows”.

United States Artists kondigde de 2024 USA Fellows aan, met 60 kunstenaars en collectieven in 10 creatieve disciplines. De ontvangers zijn afkomstig uit 22 staten en Puerto Rico en ontvangen elk een onbeperkte geldprijs van 50.000 dollar.

De beurs eert kunstenaars uit verschillende disciplines, waaronder architectuur & design, ambacht, dans, film, media, muziek, theater & performance, traditionele kunst, beeldende kunst en schrijven. In de categorie beeldende kunst selecteerde United States Artists zes kunstenaars: Sofía Gallisá Muriente, Trisha Baga, EJ Hill, Fronterizx Collective (Gabriela Muñoz en M. Jenea Sanchez), New Red Order (Adam Khalil, Jackson Polys, Zack Khalil), en María Magdalena Campos-Pons (die onlangs een MacArthur "genius grant" ontving).


Alex da Corte (G VII)

“Rapster Tierra Hack announces her first debut album ‘World Wide Whack’ brought to life by Alex Da Corte”

Net zoals bij Haroon Mirza blijft het ook bij Alex da Corte niet enkel bij beeldende kunst. Hij exploreerde al eerder in de high fashion industrie. Nu ook als designer van ‘artwork’ voor de muziekindustrie.


Haroon Mirza(G VII)

“Haroon Mirza premieres immersive music experience with Birmingham Contemporary Music Group”

De internationaal bekende kunstenaar Haroon Mirza brengt een innovatieve meeslepende muziekervaring in première met de Birmingham Contemporary Music Group. Re-creation is een geluidsinstallatie en performance, compleet met licht, geur, rookringen en live muzikanten, die het publiek ervaart door door de ruimte te bewegen. Het effect is een zintuiglijke ervaring voor het hele lichaam - en een wereld apart van de gebruikelijke concertbezoeker.

Alledaagse low-end technologie, zoals gloeilampen en gebruikte draaitafels, zijn door Haroon bewerkt om zijn sculpturen te maken; en zijn nieuwe 'Dream machine' wordt geproduceerd door kleurrijk verbeterde eenvoudige LED-lichtbuizen. Terwijl ze aan- en uitschakelen creëren ze ook nieuwe geluiden, rijk aan muzikaliteit en fascinerend om naar te kijken.

Haroon werkt samen met componiste Lucy Armstrong en zangeres Juliet Fraser om deze eenmalige, unieke voorstelling te maken.


Tau Lewis (G VII)

“Unravel, the Power and Politics of Textile in ARt”, een groepstentoonstelling in Barbican Art Gallery, London van 13 februari tot 26 mei in Londen.

Textiel bedekt en beschermt ons, prikkelt onze zintuigen, triggert onze herinneringen, vertegenwoordigt onze overtuigingen, houdt onze verhalen vast. We worden in stof gewikkeld als we geboren worden en erin gehuld als we sterven.

Als artistiek medium kan textiel spreken over de vreugde en de pijn van het mens zijn, maar ook over de grotere structuren en systemen die onze wereld vormgeven.

In deze grote groepstentoonstelling gebruiken 50 internationale kunstenaars van verschillende generaties textiel (waaronder ook Tau Lewis) om belangrijke ideeën over macht, verzet en overleven over te brengen. Van intieme handgemaakte stukken tot monumentale sculpturale installaties, deze werken bieden verhalen van geweld, imperialisme en uitsluiting naast verhalen van veerkracht, liefde en hoop.


Agnieszka Kurant (G VI)

“Solo exhibition in MUDAM, Luxemburg” opent op 7 juni 2024 en zal lopen tot 5 januari 2025.

Haar werk verkent hedendaagse fenomenen zoals kunstmatige intelligentie en de relatie tussen de digitale en biologische wereld. Ze is uitgenodigd om een nieuwe installatie te maken voor het Henry J. en Erna D. Leir Paviljoen. De tentoonstelling zal een reeks nieuwe en bestaande werken bevatten, zoals Alien Internet (2023), een werk dat bestaat uit ferrofluid - een zwarte anorganische stof die in 1963 door NASA werd uitgevonden - opgehangen in een elektromagnetisch veld, waarvan de vorm verandert in reactie op door digitale technologieën verzamelde gegevens over de migratie en interacties van dieren in de wereld.


Elaine Cameron Weir (G VII)

“ Representation of Elaine Cameron-Weir by Lisson Gallery”.

Haar eerste presentatie met de galerie is in maart in New York.

Het werk van Elaine Cameron-Weir is geïnspireerd op de vele systemen en structuren die de mens heeft gecreëerd om met het onbekende om te gaan - of dat nu door wetenschappelijk onderzoek, religie, bestuursvormen of creatieve praktijken is. In haar sculpturen zijn delen van objecten verwerkt die hun wetenschappelijke, medische, militaire of religieuze functie hebben verloren en die zijn omgevormd tot relikwieën of representaties van grotere geloofs- en machtssystemen.

Haar installaties combineren deze gevonden fragmenten met definitief handgemaakte elementen, gebruikmakend van uiteenlopende technieken zoals glasachtig emailleren, glasgieten, metaalbewerking en het bewerken van leer. Samen worden deze arrangementen vaak aan het plafond opgehangen, schijnbaar zwevend vanaf de grond, maar tegelijkertijd op spanning gehouden door de zwaartekracht en een architectonisch raamwerk van katrollen en kabels. Materialen kunnen ook vluchtig zijn en warmte, licht en geur bevatten, wat transformaties van vaste materie in stof of diffusie in de atmosfeer suggereert.

Cameron-Weir's sculpturen vormen vaak griezelige spiegelbeelden, door symmetrische details die de dualistische aard van elk verhaal of verteller benadrukken. Hoewel haar werk zich verzet tegen eenduidige karakterisering of iconografische interpretatie, bieden de werken van Cameron-Weir de mogelijkheid om door een portaal of over een drempel heen te gaan, waardoor de overgang van de ene staat naar de andere wordt vergemakkelijkt.


posted 17/01/2024

Paulina Olowska (G VI)

“Paulina Olowska’s seductive portraits of women rethink eroticism””, in Artsy Editorial, december 2023.

Paulina Olowska richt zich in haar carrière als kunstenaar op vrouwen, hun perspectieven in een wereld die hen als objecten beschouwt. Vrouwen komen overal terug in haar schilderijen die geïnspireerd zijn op mode en die vaak foto's uit tijdschriften als bronmateriaal gebruiken. Haar portretten laten haar vrouwelijke onderwerpen vaak scherp zien terwijl de wereld om hen heen oplost in een schilderachtige, vage abstractie.

Haar laatste tentoonstellingen - in Pace Gallery in Londen en in de Fondazione Sandretto Re Rebaudengo in Turijn - tonen haar onderzoek naar de commodificatie en bevrijding van vrouwenlichamen.


Laure Prouvost (G VI)

“Oma-je” loopt nog tot 28 januari in Remai Modern, Canada.

Oma-je is de grootste tentoonstelling van de veelgeprezen Franse kunstenaar Laure Prouvost tot nu toe in Noord-Amerika. Het viert haar relatie tot artistieke voorgangers als John Latham, Louise Bourgeois, Agnes Varda en Niki de Saint Phalle. De tentoonstelling gaat ook over in meer recente werken die kijken naar belichaamde manieren van weten om inspiratie op te doen, en verschuift van grootvader naar grootmoeder en van voorvader naar voormoeder. Prouvost staat bekend om haar speelse gebruik van taal, vertaling en transliteratie, experimentele video's en meeslepende en verrassende installaties die bezoekers meevoeren naar onbekende werelden die grotendeels uit alledaagse voorwerpen bestaan.


Friedrich Kunath (G VII)

“Only lovers left” gecurateerd door Marageret Jatscheck & Friedrich Kunath, loopt van 16 maart tot 19 juni 2024 in de Kunsthalle Düsseldorf.

In de eerste gezamenlijke tentoonstelling van de kunstenaars Margarete Jakschik en Friedrich Kunath wordt de Kunsthalle Düsseldorf een plek van contemplatie, reflectie en melancholie, die ons een vorm van stille contemplatie en reflectie biedt, maar vooral een glimlachende bevestiging van het leven, als een therapeutisch middel tegen de huidige menselijke onrust en dwalingen. In fotografie, schilderkunst en installaties hebben beide kunstenaars de romantische droom van de slogan "Go West! Go West!" verwezenlijkt.


Arthur Jafa (G VII)

Arthur Jafa’s “LeRage (small)” te zien gedurende de maand januari 2024 in “The American Standards Co. for Art & Design” een projectruimte met vitrines in New York City,


posted 10/12/2023

Jamian Juliano Villani (G VII)

Jamian Juliano-Villani’s solotentoonstelling bij Gagosian in maart 2024.

Wat Elena ons al enkele weken geleden confidentieel liet weten, werd nu deze week formeel bekendgemaakt naar aanleiding van Art Miami, waar ook een werk getoond wordt op de booth van Gagosian.

Jamian Juliano-Villani, kunstenaar uit New York, bekend om het hergebruiken in haar schilderijen van beelden uit memes, modefotografie en kunstgeschiedenis, zal in maart 2024 te zien zijn bij Gagosian.

De solotentoonstelling, getiteld "It", zal nieuwe schilderijen bevatten, met als blikvanger Spaghettios (2023). Het grootschalige werk, ongeveer zes voet lang en zeven voet hoog, toont een kom Campbell's torusvormige pasta op de voorgrond en een Spaghettios soepblik op de achtergrond, met haar kenmerkende hyperrealisme.

Bij de tentoonstelling verschijnt de eerste grote publicatie over haar werk, met 45 schilderijen van 2013 tot 2023, waaronder een aantal werken van de tentoonstelling in maart.


Lu Yang (G VII)

Lu Yang at Times Square, New York City.

Elke avond in december neemt Lu Yang Times Square over met een ‘‘posthuman dansfeest. Lu Yangs uitvoerig uitgedoste en griezelig levensechte avatars in Doku: Digital Reincarnation komen voort uit de aparte en voortdurende wetenschappelijke en filosofische onderzoeken van de kunstenaar - een interdisciplinaire mix van boeddhisme, neurowetenschappen, psychologie en moderne technologie.


Trisha Baga, Marguerite Humeau, Josh Kline, Agnieszka Kurant

“The Irreplaceable Human” in Louisiana Museum, DK van 23 november tot 01 april 2024.

De tentoonstelling 'The Irreplaceable Human, de voorwaarden voor creativiteit in het tijdperk van AI' , gaat over de voorwaarden voor creativiteit vandaag de dag.

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zet ons opnieuw aan het denken over wat uniek is aan de mens. Wat kunnen wij dat computers niet kunnen? Wat aan de mensheid is onvervangbaar? Historisch gezien is creativiteit een van de antwoorden.

Meer dan 60 kunstenaars, met de nadruk op kunst van de laatste 20 jaar, worden in de tentoonstelling samengebracht naast allerlei perspectieven uit de wetenschap, literatuur en cultuurgeschiedenis.

Het doel is om de basis te leggen voor een gesprek over de rol van creativiteit in onze samenleving en daarmee ook over wat echt belangrijk voor ons is.

Marguerite Humeau's "Russian Thistle Spins

Trisha Baga’s”Fingering”s, 2023 Oil on canvas 122 x 153 x 4 cm”

Josh Kline’s “By Close of Business’

zijn te zien in de tentoonstelling.


posted 25/11/2023

Hague Yang (G V)

“Continuous Reenactments” in Ham Museum Helsinki van 24 november tot 27 april 2024.

Het is Hague Yang’s eerst solotentoonstelling in Finland.

Voor de 2 hoofdzalen van HAM bouwt Yang een boeiende arena met sonische en performatieve elementen om de concepten van herhaling en heropvoering (reenactment) te onderzoeken.


Tau Lewis (G VII)

“ICA Miami awards the fourth Ezratti Family Prize for Sculpture to Tau Lewis, Institue of Contemporary Art nog tot 28 April 2024.

“Working in an array of techniques—including hand-sewing, appliqué, carving, and assemblage—Lewis honors the materials and creative modalities intrinsic to communities of the African diaspora.”

De Ezratti Family Prize for Sculpture werd voor het eerst in 2019 door ICA Miami uitgereikt aan een levende kunstenaar voor hun uitzonderlijke bijdragen in de beeldhouwkunst en ondersteunt ze door de creatie van een nieuwe opdracht. De prijs biedt een internationaal platform voor invloedrijke stemmen in de hedendaagse kunst. Eerdere ontvangers van de Ezratti prijs voor beeldhouwkunst zijn Chakaia Booker, Damián Ortega en Robert Grosvenor.


Trisha Baga (G VII)

“Winter’s Springs: Live in Space” film in Loop Barcelona Almanac, van 21-23 November 2023.

Voor de 21e editie van LOOP Fair zullen de Almanac Barcelona transformeren in een ruimte gewijd aan kunstenaarsfilms.

Trisha Baga is geselecteerd en dingt mee voor een Award met haar film “Winter’s Springs: Live in Space”.

LOOP Fair biedt een platform voor de uitwisseling van kritische ideeën binnen de kunstwereld en bevordert de samenwerking tussen kunstenaars, galeries, verzamelaars en vele andere professionals op het gebied van bewegend beeld.

De presentaties van dit jaar verkennen op significante wijze de bruggen tussen de symbolische wereld en de conceptie van de natuur, zoals de aanwezigheid van het dierenrijk met notie van het landschap. Ze duiken ook in de essentie van tijd, door reflecties via het geheugen en archieven. Daarnaast vallen sommige werken op door het aan de kaak stellen van protest en politieke conflicten, waarbij een kritisch artistiek perspectief wordt geboden binnen een context die internationale galeries en publiek samenbrengt.

De jury voor de Fair Award en de Fair Acquisition Award wordt gevormd door Elvira Dyangani Ose (directeur, MACBA, Barcelona), Helena Kritis (hoofdcurator, WIELS, Brussel), Andrea Lissoni (artistiek directeur, Haus der Kunst, München), Benjamin Weil (directeur, Centro de Arte Moderna Gulbenkian, Lissabon), Daniela Zyman (artistiek directeur, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA21), Madrid).

We duimen voor Trisha Baga !


Tau Lewis (G VII)

SFMOMA Acquires Tau Lewis's Trident.”

Belangrijk nieuws over de aankoop van Tau Lewis' Trident, 2022, door het San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) in San Francisco, CA.

Trident werd oorspronkelijk gepresenteerd in Lewis' solotentoonstelling Vox Populi, Vox Dei, samengesteld door Ebony L. Haynes, in 52 Walker in New York, NY, 28 oktober 2022 tot 7 januari 2023.

Lewis' werk is momenteel te zien in de tentoonstelling Making Their Mark bij de Shah Garg Foundation in New York, NY, samengesteld door Cecilia Alemani en te zien tot 27 januari 2024.


posted 05/11/2023

Sarah Sze (G VI)

“Metronome” in OGR Torino (IT) van 3 november tot 11 februari 2024.

In de enorme ruimten van OGR Torino komen honderden beelden tot leven die zich uitbreiden als een explosieve kracht. Dit is METRONOME, de eerste solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Sarah Sze in een Italiaans instituut.

Het is een grote omgevingsinstallatie die verwijst naar de orkaan van informatie en beelden in huidige tijd en die de complexiteit en de poëzie van de kunstenaar weerspiegelt.

Vandaag de dag worden we ondergedompeld in een nieuwe revolutie, veroorzaakt door technologische innovatie, die een ongekende proliferatie van beelden heeft gegenereerd. Deze proliferatie is te danken aan het gemak waarmee ze kunnen worden geproduceerd, geconsumeerd en verspreid worden door een steeds breder en onderling verbonden publiek.


Tau Lewis (G VII)

“Making their Mark”, in The Shah Gang Foundation, New York van 2 november tot 27 januari 2024.

Tau Lewis maakt deel uit van de groepstentoonstelling "Making Their Mark", samengesteld door Cecilia Alemani, curator van de 59e Internationale Kunsttentoonstelling op de Biënnale van Venetië.

Deze in het oog springende tentoonstelling toont het werk van meer dan 80 van de belangrijkste vrouwelijke kunstenaars van de afgelopen acht decennia. De kunstenaars brengen er hun intergenerationele relaties, hun vernieuwingen in materie of vorm, hun historische impact in de kunstgeschiedenis.

Door middel van tekeningen, gemengde media, schilderijen, beeldhouwwerken en textielwerken brengen de kunstenaars van Making Their Mark de kunstgeschiedenis opnieuw in kaart door middel van hun unieke, iconische praktijken.

Tau Lewis' werk "Saint Mozelle in the Aphid Orgy (2023)” én ook werken van Etel Adnan, Sarah She, Anicka Yi zullen er te zien zijn.


posted 29/10/2023

Rachel Rossin (G VII)

“On the Journey to Self-Creation”, new interview with Rachel Rossin published september 2023 at Louisiana Channel.

"Alle kunst is als tijdwaarneming."

"Mijn jeugd was behoorlijk turbulent. Dat zie je terug in veel van mijn tekeningen. Er is een uitdrukking van geweld. Er was een aspect aan het maken van kunst dat echt mijn autonomie redde en mijn vermogen om mezelf veilig te houden. Ik heb het gevoel dat kunst mijn leven heeft gered."

Rachel Rossin begon met computers te werken toen ze vier was en leerde zichzelf programmeren toen ze vijf was. Tegenwoordig denkt ze na over AI en de ontwikkelingen daarbuiten, bijvoorbeeld over nieuwe manieren om mensen met machines te verbinden. Tegelijkertijd ziet ze kunst als een van de oudste en edelste uitingen van mens-zijn.

"Het maakt sporen van onze tijd hier. Het is als tijdwaarneming. Het is een verslag van de tijd van de kunstenaar. Vooral schilderijen en schilderijen met hun expressionistische sporen waar je op dezelfde plek staat als waar de kunstenaar stond. Je kijkt naar een kern van bewijsmateriaal van het spoor dat het lichaam van de kunstenaar door tijd en ruimte heeft gemaakt. Ik denk dat we dat zullen hebben zolang we bestaan. Het is gewoon zo kostbaar en perfect."

Rachel Rossin, gevormd door het lezen van de Bijbel in haar kindertijd, ziet het leven als een voortdurende reis naar zelfcreatie, een soort van steeds opnieuw distilleren:

"Ik denk dat mensen die het meest van het leven houden, zich het meest bewust zijn van de dood. Het is zo kort. Ik wil betrokken en zo aanwezig mogelijk zijn. Het voelt alsof het maken van kunst een spirituele roeping heeft."


Rebecca Morris (G VII)

“31”, in Bortolami Galery, New York, van 8 september tot 4 november 2023.

In haar nieuwste werk heeft Morris de complexe, elkaar overlappende patronen en expressieve markeringen behouden waar ze het meest bekend om staat, maar de dichtheid ervan is verspreid over bredere, briljante kleurvlakken. Deze distillatie van visuele informatie heeft een gevoel van uitgestrekte, atmosferische ruimte in haar abstracties versterkt. Door de nadruk te leggen op de zuiverheid van kleur, worden subtielere tinten gebruikt in de meest gedurfde combinaties, waardoor de verwachtingen van het schilderen in twijfel worden getrokken en nieuwe mogelijkheden in haar werk worden onderzocht

“De show van Rebecca Morris in NY is uitverkocht en er zijn nog maar een paar werken over van haar museumshow in Chicago. Het ging voorbije jaren langzaam, maar ik denk dat mensen de schilderijen herkennen als erg goed (ook de LA Times looft ze) en in een post-figuratief overbelast moment en ik hou echt van het werk dat we hebben” - Elena Soboleva, okt 2023


Soil Thornton (G VII)

“Choosing Suitor”, in Wiener Secession , Wenen, van 15 september tot 12 november 2024.

Voor de tentoonstelling Choosing Suitor heeft Thornton een serie nieuwe werken gemaakt. Hun titels en de bijbehorende feitelijke informatie geven verhelderende aanwijzingen over hun onderwerp. De werken weerspiegelen Thorntons voorliefde voor het spelen met taal en betekenis en hebben een uitgesproken lyrisch karakter.

Bezoekers die naar de tentoonstelling komen, worden meteen geconfronteerd met een ingreep van Thornton: de ingang van de galerie wordt versperd door een grote opblaasbare sculptuur die ook het zicht op het interieur van de ruimte blokkeert. Het object met de titel Husband Chair (SV)* werd speciaal voor deze tentoonstelling vervaardigd en is met een breedte van ongeveer 2,5 meter op maat gemaakt voor de afmetingen van de galerie. De hoogte en diepte zijn afgeleid van de lengte van de curator van de tentoonstelling. De plaatsing dwingt bezoekers om de tentoonstelling via de achterdeur binnen te gaan - een ongebruikelijke manier van toegang. De dislocatie kan ons eraan herinneren dat er altijd meerdere alternatieve standpunten zijn en dat we de mogelijkheid hebben om onze perspectieven en oriëntaties te veranderen. De kunstmatige beperking vestigt ook de aandacht op een ander punt van zorg: de kwestie van toegang tot instellingen, ruimtes en kunstdiscoursen, die zogenaamd voor iedereen toegankelijk zijn, zou in werkelijkheid kunnen worden vastgesteld en beleefd.

SoiL worstelt met identiteitspolitiek, diversiteit, ordeningssystemen en regulerende apparaten. In plaats van te spelen met de cultivering van individualisme die heerst op sociale media en datingplatforms en hun eigen persona en biografie op te vatten als te valoriseren kapitaal, interesseert SoiL zich voor de voorwaarden en regels van verschillende systemen, waaronder die van de kunstwereld. Deze (externe) regels dienen Thornton als "neutrale" hulpmiddelen voor creatieve beslissingen, die gevolgd moeten worden (of niet), terwijl ze de kunstenaar-figuur ook in staat stellen om achter deze structurele setting te verdwijnen.


posted 22/10/2023

Paulina Olowska (G VI)

“Visual Persuasion”, in Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Firenze van 2 november tot 25 februari 2024.

Fondazione Sandretto Re Rebaudengo presenteert dit ambitieus project van Paulina Olowska (Gdansk, 1976). Het is de grootste tentoonstelling van de kunstenares tot nu toe in een Italiaanse instelling.

Visual Persuasion verkent de dynamiek van verlangen en erotiek geherdefinieerd vanuit een vrouwelijk perspectief en toont een bloemlezing van Olowska's bestaande en nieuwe producties naast de door de kunstenaar samengestelde selectie van werken uit de Sandretto Re Rebaudengo collectie.

Visual Persausion speelt gastheer voor een podium van gasten en geesten en is bedoeld als een veelzijdige, polyfone en meeslepende ruimte.


Lili Reynaud-Dewar (G VI)

“Salut je m’appelle Liki et nous sommes plusieurs”, in Palais Tokyo Parijs tot 07 januari 2024.

Haar tentoonstelling is verdeeld in twee delen. Het eerste deel, dat open is voor het publiek, toont de 19 afleveringen van een komedie tussen fictie en documentaire: Gruppo Petrolio. Deze collectief geproduceerde film, geïnspireerd op Pier Paolo Pasolini's boek Pétrole, roept het kwaad op van de olie-industrie, technologische vooruitgang en gentrificatie, en stelt de waarde van artistieke productie tegenover politiek activisme.

De tweede tentoonstelling leest als een dagboek, dat van de kunstenaar zelf, en doet aan de hand van nieuwe werken verslag van wat er binnen en buiten het Paleis van Tokio gebeurde (in hotelkamers in Parijs, in de emotionele en professionele relaties van de kunstenaar, in het nationale en internationale nieuws) tijdens het tijdsinterval tussen de eerste intuïties en het uiteindelijke resultaat, dat wil zeggen de tentoonstelling.


Alicia Kwade (G VI)

“Alicia Kwade joins Pace Gallery, 18 oktober 2023”.

In mei 2024 presenteert Pace Gallery in Los Angeles een tentoonstelling die historische posities en werken van Kwade samenbrengt. De debuutpresentatie met de kunstenaar vindt plaats op Paris+ par Art Basel, waar Kwades sculptuur Trait Transference uit 2015 op de stand getoond wordt.

"Alicja is een kunstenaar die het onkenbare onthult. In haar praktijk transformeert Alicja ons gevoel van perceptie en vestigt ze de aandacht op de relatie tussen de natuur en het menselijk bestaan. Er is een diepe affiniteit met ons programma in de filosofische en spirituele aard van het werk van Kwade, en ik ben vereerd om haar in ons programma te verwelkomen" - aldus Marc Glimcher, CEO van Pace Gallery.


Issy Wood

“Study for No”, in La Fayette Anticipations in Parijs tot 07 januari 2024.

Het is de eerste solotentoonstelling van Issy Wood in Frankrijk, met meer dan 60 werken van de Britse schilderes, waarvan de meeste voor het eerst worden getoond.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan een schilderij uit 2019 en draait om de notie van weigering en verzet, onderzocht door middel van de obsessie van de kunstenaar met intimiteit, innerlijkheid, zorg, verlangen, vrouwelijkheid, relaties en identiteit.

Als waarnemer van de hedendaagse wereld werpt het werk van Wood zowel een geamuseerde als verontruste blik op de machtsdynamiek die er heerst. De personages en scènes die ze afbeeldt ontvouwen zich als allegorieën van de machtsspelletjes die onze manier van leven bepalen, die ze onderzoekt door middel van series schilderijen van hyperseksuele leren jassen, glanzende auto-interieurs, smetteloze porseleinen diensten, bijzondere portretten van huisdieren, invasieve tandheelkundige onderzoeken en een veelheid aan zelfportretten. Hyperproductief benadert Issy Wood haar schilderpraktijk als een soort dagboek, dat ze vergezeld doet gaan van dagelijkse schrijfsels en muziekcomposities die samen een intiem portret van de kunstenaar vormen.


posted 30/09/2023

Agnieszka Kurant (G VI)

“ Errorism”, Kunsthal Gent van 29 september tot 10 december 2023.

Voor de tentoonstelling Errorism in Kunsthal Gent selecteerde ze een verzameling werken die de afgelopen jaren ook werden getoond in het Guggenheim Museum (New York), Castello di Rivoli (Turijn) en Centre Pompidou (Parijs).

Errorism richt zich op de creatieve en destructieve rol van fouten. Ruimte laten voor fouten is cruciaal voor zowel evolutionaire processen als menselijke creativiteit. Veel wetenschappelijke ontdekkingen die beschouwd worden als het resultaat van rationele vooruitgang, gebeuren per toeval.


Jacolby Satterwhite (G VII)

Jacolby Satterwhite in The New York Times.

“With a Love Poem and Acid Beat, a Grand Space Feels the Heat” - NYT 26 september 2023.

Bucking the rules, and the canon, Jacolby Satterwhite remakes the Met’s Great Hall with his multimedia “A Metta Prayer.” It draws on Titian and video games.


Jacolby Satterwhite (G VII)

Voor het septembernummer van Interview Magazine schuift multidisciplinair kunstenaar Jacolby Satterwhite aan bij Kelsey Lu om te praten over meditatie, pijn en Satterwhite's aankomende installatie "A Metta Prayer" in The Met, New York.

👀 het interview


LuYang (G VII)

“DOKU Experience Center ”, Mudec Milaan, opende op 14 september oktober en loopt tot 22 oktober 2023.

De tentoonstelling is samengesteld door Britta Färber, Global Head of Art & Culture bij Deutsche Bank.

LuYang is een van de interessantste jonge Aziatische kunstenaars van dit moment en laat zich inspireren door sciencefiction, manga, videogames en technocultuur. Hij verkent hypermoderne technologieën en inhouden die te maken hebben met posthumanisme en transhumanisme.

Zijn reflectie vervaagt het onderscheid tussen het echte en het digitale lichaam en komt vooral tot uiting in dans, een terugkerend thema in zijn werk.

De tentoonstelling in het DOKU Experience Center is volledig gewijd aan deze thema's en in het bijzonder aan de virtuele reïncarnatie van de kunstenaar - Dokusho Dokushi, kortweg DOKU - in een genderneutrale avatar, een hyperrealistische figuur wiens gezicht is gemodelleerd naar het zijne, maar die een andere gelijkenis kan aannemen.

LuYang op de opening van de tentoonstelling:

On the opening night of my new solo show at @mudec_official , during this trip to Italy, I once again marveled at Europe, which is truly the world's most revered haven for culture and art! Over the past few years, I have garnered much attention and opportunities in Europe, and my heart is filled with gratitude. May the fires of war be extinguished in this continent, and may the seeds of enlightenment for human progress continue to flourish here!”


posted 24/09/2023

Thea Djordjadze (G VI)

“The ceiling of a courtyard”, Wiels Brussel, opent op 7 oktober en loopt tot 07 januari 2024.

Speciaal voor de postindustriële architectuur van WIELS creëert Thea Djordjadze nieuw werk waarin ze niet alleen de formele en materiële aspecten van het gebouw onderzoekt en er vragen bij opwerpt, maar ook de institutionele context. De Georgisch-Duitse kunstenares breidt zo haar rijke beeldtaal van sculpturaal schilderwerk en schilderkunstige sculpturen uit.

👀 In het kader van Europalia Georgia.


Cathy Wilkes (G VI)

“Nieuw werk van Cathy Wilkes was te zien tot 20 september in The Modern Institute, Glasgow.

Het was sinds covid een tijdje stil omtrent Cathy Wilkes.

De tentoonstelling bij Modern Institute bestaat uit een serie zijden en linnen panelen die zijn geprimed met Arabische gom en beschilderd met pigmenten. Het is Wilkes' eerste presentatie met uitsluitend schilderkunst, een element dat gedurende haar carrière vaak deel heeft uitgemaakt van de installaties van de kunstenaar.

De panelen tonen subtiel geconstrueerde landschappen en composities van hypostatische objecten. In plaats van zich te richten op het visuele, is hun creatie iteratief en conceptueel geleid. Wilkes vindt een correlatie met de innerlijke relaties van haar installaties, met het zorgvuldig afwegen over ruimte en plaatsing, op het beschilderde oppervlak.


Alex Da Corte (G VII)

“Alex Da Corte, Fresh Hell, was te zien tot 18 september in 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa.

Marcel Duchamp verkleed als de Joker in Tim Burton's Batman; een Garfield telefoon en een Bart Simpson waterfles als onderdeel van een ode aan een klassieker van Claes Oldenburg.

Sylvester de kat en Dolly Parton; Eminem die zichzelf bedekt met mosterd.

Of hij nu nostalgische popcultuur inzet met verzamelingen rekwisieten en souvenirs, of onsamenhangende versies speelt van personages die variëren van moderne kunsticonen tot Amerikaanse televisiefavorieten, Alex Da Corte gebruikt popart om de consumptiecultuur en de menselijke psyche te verkennen.


Lilly Renaud Dewar (G VI)

“I Want All of the Above to Be the Sun, was tot 17 september te zien in la Fondation du MAC, Montréal.’

Lili Reynaud-Dewar, winnaar van de Marcel Duchamp Prijs 2021, brengt in deze tentoonstelling beeldhouwkunst, performance en video samen en is een uitstapje naar de belangrijkste stromingen in de recente praktijk van de Franse kunstenaar Lili Reynaud-Dewar. Al bijna 20 jaar creëert ze omgevingen en situaties waarin ze haar eigen lichaam en dat van anderen ensceneert om de kwetsbaarheid en empowerment op te roepen die gepaard gaan met het innemen van een publiek standpunt.


Emma Webster (G VII)

“Emma Webster: Intermission, 7000 Santa Monica Boulevard, Los Angeles, nog tot 4 november 2023.’

Kunstenaar-schilder Emma Webster gebruikt de kunst van de illusie om de L.A. Gallery van Jeffrey Deitch om te toveren in een theatrale omgeving.

De solotentoonstelling, getiteld "Intermission", opende 8 september in Los Angeles.

Emma Webster schildert landschappen die geen landschappen zijn. In haar werk combineert ze geavanceerde technologie met traditionele schildertechnieken. Haar studio is een fascinerende combinatie van een computerlab en het atelier van een renaissancekunstenaar.


posted 07/09/2023

Nairy Baghramian (G VII)

“A Sculptor Breaks Through, Taking The Walls Down with Her”, mooi artikel in The New York Times, september 2023.

Zoals hier eerder in het voorjaar aangekondigd en waar we naar uitkeken: de eerste beelden van de voorbereiding van haar installaties in the MET.

Een mooi artikel over haar werk en de installatie in uitvoering van "Scratching the Back", Baghramians sculpturen voor de gevel van de Met.

De opdracht sprak haar aan, zei ze, omdat het niet alleen museumbezoekers zou bereiken, maar ook het bredere publiek daarbuiten.


 

posted 02/09/2023

Han Bing (G VII)

“Got Heart” geopend deze week bij Thaddaeus Ropac Paris Marais en nog te bezoeken tot 7 oktober 2023.

In haar eerste solotentoonstelling bij Thaddaeus Ropac, presenteert de in China geboren en in Parijs gevestigde kunstenaar, Han Bing, een reeks nieuwe, grootschalige schilderijen naast meer intieme en werken op papier.

A Very Lucky Man's Melancholy, Between her and her god, Paul's dream, de intrigerende titels die Han aan haar schilderijen geeft, weerspiegelen de gelaagde beeldtaal - een verzameling ervaringen en ontmoetingen die de schilderes op haar doek kanaliseert.

Haar gefragmenteerde composities, die doen denken aan gescheurde posters, worden gecontrasteerd met felle vegen van elektrische kleuren, waarmee ze nieuwe picturale dimensies opent ergens tussen de vertrouwde stedelijke realiteit en poëtische, imaginaire werelden.


Didier William (G VII)

“Got Heart”, de groepstentoonstelling werd gisteren geopend bij Galerie Peter Kilchmann Zurich en nog te bezoeken tot 12 oktober 2023.

Een groepstentoonstelling over thema's als migratie, beweging, ontheemding en vlucht. Deze zomer bereikten officiële schattingen van het aantal vluchtelingen en ontheemden wereldwijd een recordhoogte. Een weerspiegeling van de aanhoudende crises op alle zeven continenten.

Deze tentoonstelling presenteert tien kunstenaars wiens werk zich rechtstreeks richt op de realiteit van het heden zoals die naar voren komt uit de geschiedenis, puttend uit de ervaringen en herinneringen van het individu en het collectief.

De titel van de tentoonstelling is ontleend aan het tweeluik van Didier William in de tentoonstelling, Chevalier: The Other Side of the Mirror is Home, 2023, dat in tweeën lijkt te zijn gespleten door een tektonische kracht. In de eigen woorden van de kunstenaar probeert dit werk "de ruimte tussen hier en thuis in kaart te brengen, wat die ruimtelijke condities in werkelijkheid ook mogen zijn. Dit schilderij stelt zich eigenlijk voor dat ze in veel opzichten symmetrisch zijn."


posted 13/08/2023

Jamian Juliano-Villani (G VII)

“O’Flaherty’s, New York. A conversation with Jamian Juliano-Villani in Flash Art magazin Summer 2023.

"Curator" is een vrij nieuw woord. Het is de afgelopen decennia in woordenboeken terechtgekomen en we zijn pas in de jaren negentig van de vorige eeuw over "curatorial studies" gaan praten. Nieuwe methodes en houdingen houden ons scherp. In de nieuwe rubriek van Flash Art, die zich richt op experimentele, curatoriale en redactionele benaderingen van de galeriecultuur, speelt men met enkele woorden. "De Curist”. 👀


Christine Wang (G VII)

“How Cringe Culture is appearing in Art , editorial article Artsy, July 2023.

👀Volgens Andrew Paul Woolbright is cringe als 21e-eeuws cultureel fenomeen, een reactie op reality-tv, sociale media en het post-9/11 nationalisme.

Hoe meer we toekeken hoe anderen ‘authenticiteit’ op sociale media opvoerden, hoe meer 'het zich ongemakkelijk voelen' een centraal thema van de 21e eeuw werd.

Hedendaagse kunstenaars zoals Boo Saville, Christine Wang, Carrie Schneider en anderen maken kunst die het gevoel van cringe inkapselt. Het werk zelf kan cringe opwekken of het kan verwijzen naar ontmoetingen die cringe oproepen in de populaire cultuur door beroemdheden en politieke figuren, van Mariah Carey tot Angela Merkel. De schilderijen en foto's van deze kunstenaars laten zien dat cringe misschien wel het meest hedendaagse onderwerp in ons midden is.


Agnieszka Kurant (G VI) - Oliver Laric (VII)

In tentoonstelling “Artéfutur”, tot 3 september in CAPC, Bordeaux.

Antéfutur is een tentoonstelling die onze relatie met de wereld en de impact van de hedendaagse maatschappij op onze omgeving en op anderen in vraag stelt.

De hedendaagse kunstenaars die in het CAPC tentoongesteld worden, laten zich inspireren door ons heden en bieden een subjectieve benadering van wat onze toekomst zou kunnen brengen.

Met thema's als klimaatverandering, kunstmatige intelligentie, intermenselijke relaties en genetische mutatie wil elk van de werken fascinerend of schokkend zijn, een stempel drukken op onze geest en onze westerse manier van leven uitdagen. De tentoonstelling toont een scala aan artistieke media, waaronder traditionele materialen zoals het kleistandbeeld van Judith Hopf dat de giftige band tussen mensen en hun mobiele telefoons uitbeeldt. Maar er zijn ook ultra-technologische media zoals het hologram van Agnieszka Kurant, dat de grenzen van kunstmatige intelligentie en de toe-eigening van menselijke creativiteit en innovatie opzoekt.


David Czupryn (G VII)

“Martedì, in Jacobihaus Künstlerverein Malkasten in Düsseldorf, juni - augustus 2023.

De tentoonstelling van David Czupryn presenteert een selectie schilderijen, tekeningen en een collectie etsen getiteld “they”, gemaakt tussen 2019 en 2023. Zijn praktijk volgt de invloeden van verschillende in de Duitse en Italiaanse kunstgeschiedenis.


Angel Otero (G VI)

“The Sea Members”, Hauser & Wirth, geopend op 1 juni 2023.

Een kijkje vanuit onze sofa in de studio van Angel Otero. Hij vertelt in bijgevoegd artikel over zijn creatief proces en hoe hij omgaat met herinneringen, over het samengaan van abstractie en surrealisme. Een aanrader 👀


Alexander Carver (G VII)

Alexander Carver (1984, Boise, Idaho) woont en werkt in New York. Hij bouwt zijn schilderijen op als actieve membranen die pictografische onderwerpen capteren door middel van indirecte technieken, zoals frottage, sjabloneren, zeefdrukken of ‘schrapen’.

Een verdiepend artikel in het tijdschrift Art Forum International - juni 2023:

"De werken gemaakt in de afgelopen jaren, fixeren zich op de marteling van menselijke lichamen. Zijn geschilderde figuren lijden altijd of brengen anderen leed toe, en hij lijkt te genieten van deze gewelddadige voorstellingen.

Hij maakt ze weelderig, dromerig en verleidelijk door ze in luguber Technicolor weer te geven en door zelf gewelddaden te verrichten: hij abstraheert het beeld, verdoezelt het met vervorming en ruis, lost het op in gelaagde, allover composities. Historische scènes, ontleend aan duistere bronnen, zijn vervormd, uit elkaar getrokken, teruggetrokken en opgelost in de verf, moeilijk te onderscheiden".


Sara Sze (G VI)

The Waiting Room”, Peckham Rye Station, Londen, 19 mei-17 september 2023.

Zoals een ontplofte iPhone”: waarom Sarah Sze de perfecte artieste is voor het tijdperk van overdaad aan informatie.

The Waiting Room van Sarah Sze is een verbazingwekkende installatie die de duisternis van een lang verlaten en vergeten interieur in het Peckham Rye treinstation in Londen vult met geluid en beelden. Het geheel voelt aan als een experiment in tijdreizen, een visioen van dingen die komen en gaan, gecreëerd in het spoor van een vervlogen tijdperk.

We hebben een systeem gecreëerd dat ons kan vernietigen. Dat is nieuw.” - Sarah Sze.


Alex Da Corte(G VII)

“Fresh Hell Campaign”, 21 Century Museum of Kanazawa, Japan, van 29 april - 18 september 2023.

Dit is de eerste tentoonstelling van Alex Da Corte in een kunstmuseum in Azië, met in totaal 11 video-installaties en andere werken, waaronder recente en nooit eerder vertoonde stukken. De gevarieerde beelden, geprojecteerd op een overweldigend groot scherm, lijken vaak licht, koket en grappig, maar bezitten ook een consistente mysterieuze aantrekkingskracht die met je geest speelt naarmate je er dieper op ingaat. "Fresh Hell" gaat ook in op de relatie tussen verlangen, geheugen en perceptie die de consumptiecultuur is gaan bepalen in een hedendaagse maatschappij die geconfronteerd wordt met een stortvloed aan visuele informatie, en confronteert ons met de vraag wat deze overvloed aan beelden teweegbrengt.

👀Voor de fashion-addicts :

“Prada Teams With Alex Da Corte on Galleria Bag Campaign Fronted by Scarlett Johansson”


Martine Syms (G VII)

“Loser Back Home”, Sprüth Magers, Los Angeles van 2 juni - 26 augustus 2023.

Ze wordt nu vertegenwoordigd door galerij Sprüth Magers en zal haar eerste show openen in juni bij deze galerie in Los Angeles.

De tentoonstelling Loser Back Home presenteert haar nieuwste werken in video, beeldhouwkunst, schilderkunst en fotografie. Syms kreeg veel aandacht voor haar werk dat conceptuele korreligheid, humor en sociaal commentaar combineert en is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest bepalende kunstenaars van haar generatie.


Goshka Macuga (G VII)

“Goshka Macuga in de groepstentoonstelling: Everybody talks about the Weather”, Fondazione Prada, Venetië, van 20 mei - 26 november 2023.

Het is een bevragende tentoonstelling naar de semantiek van "weer" in de beeldende kunst, met atmosferische omstandigheden als uitgangspunt om de noodsituatie van de klimaatcrisis te onderzoeken.


Tacita Dean (G VI)

“Geography Biography”, Bourse de Commerce, Paris van 24 mei - 18 september 2023.

Dit is haar eerste grote tentoonstelling in een Franse instelling sinds die van 2003 in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Alle werken zijn speciaal gemaakt voor zijn tentoonstelling.


Agnieszka Kurant (G VI)

“Uncomputable”, Kunstverein Hannover, van 14 mei - 16 juli 2023.

Het is haar eerste institutionele solotentoonstelling in Duitsland. Het werk van deze in New York gevestigde conceptuele kunstenaar onderzoekt de fenomenen van collectieve en niet-menselijke intelligentie (variërend van bacteriën, thermieten, slijmzwammen tot kunstmatige intelligentie), de toekomst van arbeid en creativiteit. Haar werk was te zien in het Guggenheim Museum, New York; Castello di Rivoli, Turijn; en Centre Pompidou, Parijs, met titels als Chemical Garden, Post-Fordite, en Sentimentite. In deze tentoonstelling houdt Kurant houdt zich bezig met op wetenschap gebaseerde economie en beschouwt daarin energie als de belangrijkste valuta.


Laure Prouvost (G VI)

“Seestar”, Gana Art Bogwang, Seoul, van 27 april - 30 mei 2023.

Na haar debuut solotentoonstelling vorig jaar in Seoul, opende vorige week een nieuwe tentoonstelling in Korea. De show bestaat uit 21 werken die de essentie van de creatieve wereld van Prouvost uitstralen, variërend van tweedimensionale werken, beeldhouwkunst, videokunst, tapijt, etc. Prouvost experimenteert in diverse media. In deze tentoonstelling vertelt ze humoristisch en in haar eigen taal over concepten solidariteit en co-existentie.


Rachel Rose (G VII)

“The Story”, Gladstone Gallery , Seoul, van 18 maart-8 mei 2023.

Hoe ziet een kind zijn omgeving? Hoe vormt de verbeelding hun waarnemingen? Zo'n vraag speelde door Rachel Rose haar hoofd toen ze haar Gladstone Gallery-show plande. Tijd is van cruciaal belang voor deze in New York gevestigde kunstenaar. Voor haar solotentoonstelling in Gladstone Gallery, Seoul, heeft de kunstenaar illustraties gedistilleerd uit de boeken die ze voorleest aan haar kinderen om zo landschappen vanuit het perspectief van een kind te creëren. Rachel Rose werkt ook aan een werk voor LUMA, Arles.


LuYang (G VII)

“LuYang Arcade”, Fact Gallery , Liverpool, van 28 april-17 sept 2023.

Lu Yang’s tentoonstelling in de Kunsthalle Basel loopt op zijn einde. Vanaf eind april transformeert LuYang de Fact galerij in Liverpool in een retro-futuristische arcade met levendige graphics en interactieve gameconsoles. De showcase toont een collectie van Luyang's eerdere werken, inclusief video- en game-installaties, en richt zich op het ambitieuze Material World Knight (2018 – 2020) project. De multimedia-installaties van Luyang combineren animatie, videogames en speciaal samengestelde techno soundtracks. Ze onderzoeken thema's als neurowetenschap, pop-cultuur, spiritualiteit en technologie. De opvallende visuals van Luyang geënt op de Japanse anime en kawaii-esthetiek, brengen bezoekers terug naar de speelhallen van hun kindertijd.


Han Bing (G VII)

“Infiltrées”, Acacias Art Center, Parijs, van 12 mei-17 juni 2023.

Het licht op 5 artiesten, waaronder Han Bing. Ze zijn genomineerd voor de Reiffers Art Initiatives Prize, die jong opkomend talent ondersteunt en hen internationaal platform geeft. Bekendmaking van de winnaar op 7 juni.


Nairy Baghramian & Jacolby Satterwhite (G VII)

Grote bekendmaking eerder deze maand van de plannen van het Metropolitan Museum of Art (The MET) in New York omtrent de nieuwe commissies die de ruimtes van het museum zullen inpakken:

De Berlijnse beeldhouwster *Nairy Baghramian* zal vier sculpturen maken voor de façade niches langs Fifth Avenue als onderdeel van haar installatie “Scratching the Back,” te zien van 7 sept. tot 19 mei. Van 2 okt. tot 23 nov.

De grote Zaal wordt gevuld met werken van de in Brooklyn gevestigde multimedia-kunstenaar *Jacolby Satterwhite.*


Angel Otero (G VI)

“The Sea Members”, Hauser & Wirth, opening 1 juni 2023.

Om naar uit te kijken. Op 1 juni opent bij Hauser & Wirth Hong Kong de solotentoonstelling ‘The Sea Members’ van Angel Otero met allemaal nieuwe werken. Dit wordt de eerste Aziatische solotentoonstelling van Angel Otero met Hauser & Wirth sinds zij hem vertegenwoordigen.


Marguerite Humeau (G VII)

“A Brush with…. Marguerite Humeau ”, Podcast The Art Newspaper.

In White Cube toont ze momenteel nieuw werk. In deze mooie podcast praat Ben Luke met Marguerite Humeau over haar invloeden – van schrijvers tot filmmakers, muzikanten en natuurlijk ook andere kunstenaars – en de culturele ervaringen die haar leven en werk hebben vormgegeven. Zij erkent de gevaarlijke huidige toestand van de planeet en de toekomst van de mensheid, Ze stelt existentiële vragen over de wereld waarin we leven.


Ann Veronica Janssen(G VI)

“Grand Bal”, Pirella HangarBiccocca, Milaan - 6 april - 30 juli 2023.

Gedurende haar 40-jarige carrière is Janssens blijven experimenteren met licht, haar belangrijkste materiaal. Ze onderzoekt zintuiglijk en via performances, begrippen als ruimte en architectuur en dit door werken te creëren die veranderlijk en efemeer zijn.

"Grand Bal" wordt opgevat als een uitgebreide choreografie die omgevings-installaties naast meer intiemere werken plaatst. Ze nodigt de bezoekers uit om visueel, auditief en tactiel te bewegen tussen de tastbare en surrealistische sferen. Zij geven de socio-politieke en culturele context van onze huidige tijd weer.

De tentoonstelling presenteert de meest uitgebreide selectie van haar werken tot nu toe, het omvat zowel historische projecten als nieuwe producties ontworpen om te communiceren met de ruimte van de Navate binnen Pirelli HangarBicocca.


Marguerite Humeau (G VII)

“Meys”, White Cube Bermondsey, London - 5 april - 14 mei 2023.

Mooi artikel in “The Telegraph” van 1 april 2023 naar aanleiding van de opening van haar nieuwe tentoonstelling bij White Cube Bermondsey. Hiervoor werkte ze met AI en DALL>E.


Etel Adnan (G VI)

“Poesie der Farben”, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Bonn - 1 april - 16 juli 2023.

Het Lenbachhaus en de Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen organiseren gezamenlijk de eerste uitgebreide monografische tentoonstelling over het werk van Etel Adnan in Duitsland. Etel Adnan (1925-2021), geboren in Beiroet, is een belangrijke vertegenwoordiger van het modernisme. Haar artistiek en literair werk wordt gekenmerkt door een grote en levende uitwisseling tussen de Arabische en Westerse wereld.


Josh Kline (G VII)

“Project for a New American Century”, Whitney Museum, New York - 19 april - 13 augustus 2023.

Het is de eerste mid-career retrospectieve over Josh Kline door een Amerikaans museum. De tentoonstelling biedt een thematisch overzicht van meer dan vijftien jaar werk van de kunstenaar, inclusief een grote nieuwe installatie die voor het eerst zal getoond worden in het Whitney.


Lu Yang (G VII)

Lu Yang Vibratory Field, Kunsthalle Basel. Nog te zien tot 21 mei 2023.

Lu Yang’s eerste solotentoonstelling in Zwitserland roept in elke zaal een andere kosmos op. Ze getuigt van Luyang’s ongebreidelde verbeelding. Bezoekers ervaren in de tentoonstelling één van de meest uitgebreide presentaties van de kunstenaar en nemen hen mee in de thema's die de werken van Lu Yang bepalen.


Kunstenaars uit collectie G VI

Sara Sze (G VI)

Timelapse”, Guggenheim Museum, New York, 31 maart-10 september 2023.

Voor deze tentoonstelling zal Sze een reeks locatiespecifieke installaties creëren die een spoor van ontdekking vormen door meerdere ruimtes van het Guggenheim gebouw. De tentoonstelling zal buiten de ruimte verder lopen in de publieke ruimte. Een rivier van beelden zal de buitenkant van het gebouw traceren, waarbij de beweging van het verkeer en voorbijgangers op straatniveau weerspiegelt, terwijl een live-projectie van de maan op de gebogen gevel de maancyclus zal weergeven.

 

Edith Dekyndt (G VI)

L’origine des choses, Bourse de Commerce, Parijs. Nog te zien tot 31 december 2023.

Edith Dekyndt vult de komende maanden “les vitrines” langs de doorgang in de Beurs. Edith Dekyndt haar project is gebouwd rond haar diepe interesse in objecten en benadrukt begrippen zoals stillevens, levende schilderijen, objecten in beweging.

 

Laure Prouvost (G VI)

Monumentaal werk op de gevel van het gebouw, Kanal Centre Pompidou, Brussel, 25 maart - augustus 2023.

Prouvost creëerde een kleurrijke compositie van beelden en boodschappen gericht op de stad en haar inwoners. ⁠Het werk bestaat uit bloemen en planten, een soort post-apocalyptische tuin. Hier en daar verschijnen onder de opzienbarende flora, voluptueuze vlezige tentakels, terwijl vlaggen met slogans in de wind zwaaien. Aan de uiteinden van de wijnstokken komen twee bloemen zicht aan zicht, terwijl de woorden "we belong" eronder zweven ...

Hague Yang (G VI)

“Several Reenactments”, SMAK, Gent, 22 april - 10 september 2023.

S.M.A.K. presenteert als eerste museum in België een solotentoonstelling van de internationaal gerenommeerde kunstenaar Haegue Yang.